Hoe breng je rust aan in je leven als je verknocht bent aan je smartphone?

Als er één ding is waar ik niet zonder kan, dan is het mijn smartphone. Als ik hem thuis vergeet, zoals laatst gebeurde, voel ik me onthand en tegelijkertijd vervloek ik het gevoel van altijd AAN staan. Feit is dat we niet meer zonder kunnen en willen. Wat ik wel kan doen is structuur aanbrengen in mijn social media- en smartphonegebruik.

Ik ben een nogal impulsgedreven persoon. Als ik aan het werk ben, zoals nu, dan komen er continue pop-ups op mijn scherm binnen. Nieuwe mail, een Facebook-berichtje, naast me ligt mijn smartphone en via verschillende soorten geluidjes ontvang ik in tien minuten tijd dertig WhatsApp’jes, vier berichten, tien reminders van Google, nieuws alert, LinkedIn-meldingen, ik kan nog wel even doorgaan. En het lukt me gewoon niet om ze te negeren en kijk meteen of er iets is waar ik op moet reageren.

Als ik thuis ben met de kinderen heb ik ook moeite om mijn telefoon weg te leggen en dat merken mijn kinderen. Zelf vinden ze mijn telefoon net zo interessant als ik. Om heel andere redenen, dat wel. Mijn oudste is momenteel wild van Colour Switch. Een lief, leuk spelletje waarbij je kleuren moet pakken met een object. Zij hebben wel beeldscherm tijd, en dat roept bij mij de vraag op of ik mezelf niet gewoon beeldscherm tijd, reageer tijd en reagluur tijd moet geven. Ik hartje mijn telefoon en dat zal nooit over gaan, maar met meer meer balans, structuur en met de fijnste smartphone tools maak ik mijn leven een stuk gemakkelijker, rustiger en meer zen.

En zo ging ik op zoek naar de beste tips voor een verknochte smartphoner:

[STAP stap=”1″]

Mails beantwoorden

In plaats van de hele tijd direct te reageren op mail (alsof de andere kant dat echt verwacht) kun je prima twee momenten van de dag inplannen om je mail te lezen en beantwoorden. Blok deze in je agenda: Mail checken. In je handtekening neem je een zin op waarin je aangeeft dat je twee keer per dag je mail checkt (in de ochtend en einde dag) en mochten mensen je eerder nodig hebben, dan kunnen ze je bellen. Ik nam deze tip over van een freelance journaliste die er heel erg veel baat bij heeft.

[STAP stap=”2″]

Zet de geluidjes uit

Ping, bzzzz, drrr, ohoh, plop, petjing. Gek word je ervan, dus waarom ze je ze niet gewoon uit? Ja, ik hoor je zeggen: ‘maar dan mis ik iets’. Nee, je mist dus niks. Je kijkt alleen later en als je na twee uur moet concluderen dat je 84 whatsApp’jes achterloopt, dan moet je je toch afvragen of je niet in te veel groepsapps zit.

[STAP stap=”3″]

Investeer in een smartphone die alles kan

Smartphones zijn met de dag meer alleskunners en dat scheelt tijd en zoeken naar te veel snoeren en apparaten. Ik test nu de Huawei MateS die heel veel nieuwe, geweldige snufjes in zich heeft. Zo maak je supersnel mooie selfies. Je kunt direct kiezen uit diverse filters en als je weer een doorbroken nacht te pakken hebt, poets je je selfie met gemak op tot een iets betere versie van jezelf. Niet overdrijven, hè. Ook handig: een vingerafdrukscanner aan de achterkant van de Huawei. Met je duim druk je de sluiterknop in en sla je het schermdrukken en bewogen beeld stadium over. Ik had nooit gedacht dat ik met m’n knokkels in de weer zou gaan, maar met deze technologie teken je bijvoorbeeld een W op je scherm en zit je meteen in WhatsApp. Tijdsbesparing, I love it.

[STAP stap=”4″]

Delete en Kies

Het me opgevallen dat ik veel te veel apps op mijn telefoon heb staan die ik nauwelijks gebruik, maar die wel push-berichten sturen waar ik niet echt op zit te wachten. Ik heb niet meer dan drie toffe spelletjes op mijn telefoon staan voor de kinderen en delete de apps die ik niet gebruik. Wel installeer ik een paar, voor mij, nieuwe apps die mij helpen bij de balans in mijn leven. Ik kan namelijk erg blij worden van een goede app zoals Wunderlist, die mijn to-do en afspraken geordend weergeeft. Buienradar mag er nooit af, want een nat pak als je ook om de bui heen kunt fietsen is goud waard. En ik laat 2days staan omdat ik geniet van een spontaan bezoekje aan mijn favoriete stad en dan is het fijn te weten welke concerten, festivals of theatervoorstellingen er draaien.

[STAP stap=”5″]

Geniet bewust van je smartphone-tijd

Dit klinkt echt heel erg mindful crap, maar denk even met me mee. Als je je smartphone en de mogelijkheden gaat zien als iets om van te genieten en bij stil te staan, dan waardeer je het meer en is het minder een snack die je continu consumeert. Zo geniet mijn collega van de Foodora app waarmee ze het heerlijkste eten voor twee euro laat bezorgen bij haar thuis. Eenmaal thuis maak je met een goede smartphonecamera tegenwoordig een meer dan professionele foto. Zo heeft onze test telefoon, de Huawei MateS een camera met 13MP en de mogelijkheid om gemakkelijk zelf sluitertijd en diafragma in te stellen, waardoor je de echte camerabeleving krijgt van een spiegelreflex camera.

[STAP stap=”6″]

Weet wat je niet wilt weten

Leer de storm aan media te kanaliseren en maak je vrije tijd zinvoller. Je zou het mindful mediagebruik kunnen noemen. Schrijf je uit voor nieuwsbrieven die je toch niet leest en stop met twitter als dat je niet (meer) brengt waarvoor je het ooit installeerde. Laat datgene binnenkomen waar je wel op zit te wachten. Het maakt dat je social media timeline opgeruimd is. Meer kwaliteit in je mediagebruik en dat scheelt tijd.

Met dank aan: #Workmode

In samenwerking met Huawei

Reageer op artikel:
Hoe breng je rust aan in je leven als je verknocht bent aan je smartphone?
Sluiten