Hoe deze lerares pesten aanpakt is ongelofelijk

Unieke anti-bully strategie

Kids

Een oudere, zeer ervaren lerares ontwikkelde haar eigen, unieke strategie om te ontdekken wie er gepest werd in de klas en eenzaam was. Lees het indrukwekkende verhaal van deze briljante methode om pesten te stoppen.

Glennon Doyle Melton is een Amerikaanse moeder met een populaire blog en bestseller op zak. Het verhaal van Glennon in Readers Digest over de lerares van haar zoontje raakte ons een tijd geleden zo diep dat we het graag nog een keer met jullie delen:

Het verhaal van Theresa

Elke vrijdag vraagt de lerares (we noemen haar voor het gemak even Theresa) haar leerlingen om een stuk papier te pakken en daar vier namen van andere kinderen in de klas op te schrijven naast wie ze de volgende week willen zitten. De kinderen weten dat het verzoek mogelijk ingewilligd wordt, hoewel dat niet zeker is. Zo vraagt ze ook om één klasgenoot te nomineren voor exceptionele leerling van die week. De papieren worden anoniem ingeleverd.

[source id=”attachment_117169″ align=”none”][/source]

En elke vrijdagmiddag leest Theresa alle papieren aandachtig door, bestudeert ze en ze zoekt naar patronen:
– Wie wordt er door niemand uitgekozen?
– Wie kan niemand bedenken om naast te zitten?
– Wie valt nooit op en wordt nooit genomineerd?
– Wie had er vorige week legio vrienden en deze week niet eentje?

Kijk, Theresa zoekt niet naar een nieuwe klassenindeling of naar de klassenburger van het jaar. Theresa is op zoek naar eenzame kinderen. Ze zoekt naar de kinderen die worstelen met het maken van contact, connectie en vriendschap. Ze identificeert de kinderen die buiten de groep vallen. Wiens bijzondere prestaties buiten het gezichtsveld van de klasgenootjes vallen. En op deze manier ziet ze feilloos wie er gepest wordt en ook wie er pest.

Is dat niet de ultieme vorm van liefde voor kinderen, liefde voor het vak? Toen we dit lazen, raakte ons dat enorm.

Extra kleur

Met haar bijzondere strategie neemt ze elke keer een blauwdruk van de klas om binnen de groeven van de inkt te kijken buiten de oppervlakte, recht in het hart van de kinderen. Zonder ze te kijk te zetten, zonder ze openlijk te exposeren. Nee, ze zoekt binnen de inktlaag naar de lijnen en patronen van de kinderen die extra hulp nodig hebben om boven te komen drijven. Om extra kleur te krijgen. Om te leren hoe je vriendschappen smeedt, anderen te durven vragen met ze te spelen, hoe je je bij een groep aansluit en hoe je met elkaar deelt.

Ze weet als geen ander dat pesten buiten het gezichtsveld van volwassenen valt en dat de kinderen die ten prooi vallen aan het pesten te geïntimideerd zijn om naar voren te treden.

‘
De waarheid komt rechtstreeks uit deze veilige, anonieme witte stukjes papier’ – Theresa

De kern van haar strategie valt samen te vatten als volgt, lees het zorgvuldig en deel het met de school van jouw kinderen:

Alles, zelfs liefde en ergens bij willen horen is opgebouwd uit patronen. Theresa vindt de patronen en breekt vervolgens met de disconnectie. Ze geeft de eenzame kinderen de hulp die ze nodig hebben.

Moeder Theresa

Ze keek naar patronen van liefde en eenzaamheid. Door in te grijpen, elke dag weer, veranderde ze de koers van het leven van vele kinderen in haar klassen. Een koers naar een gelukkiger en socialer leven. Wat een geluksvogels, de kinderen die van deze bijzondere vrouw les hebben mogen krijgen.

Deze leraar Paul heeft het ook goed begrepen wat betreft kinderen. Hij schreef een brief over de Citotoets aan zijn leerlingen. Bekijk ‘m hier.

Meer leuke content? Like ons op Facebook