Als je wil dat kinderen iets leren, laat ze dan vooral niet stilzitten

Redactie 4 jul 2017 Kids

Waarom kan het ene kind beter leren dan het andere? Hoe kinderen leren is nog altijd een interessant discussiepunt in de wetenschappelijke wereld. Recent onderzoek werpt interessant nieuw materiaal in de strijd: een kind dat verplicht stil moet zitten, leert minder (goed) dan een kind dat vrijuit mag bewegen.

Niet stilzitten

Op de basisschool zat ik jarenlang naast Marietje. Lief meisje hoor, maar ook een bonk onrust: Marietje kon namelijk geen seconde stilzitten. Variërend van non-stop wiebelende benen, pianospelende vingers tot armen die een paar keer per uur de lucht in moesten (ook als ze niet het antwoord wist op een vraag): stilzitten was geen optie. Tot grote ergernis van de juf, die haar elk uur maande om ‘nu dan toch echt een keer stil te blijven zitten’.

Lekker bewegen

Zonde! Zonder deze juf had Marietje het misschien nóg verder geschopt dan dat ze dat ongetwijfeld gedaan heeft. Recent onderzoek aan de Engelse Coventry University toont aan dat kinderen die lezen of voorgelezen worden, dingen beter oppikken en leren wanneer ze daar tegelijkertijd bij mogen (moeten) bewegen.

Op de vraag hoe kinderen leren bestaan meerdere antwoorden: Beproefde manier om kinderen te laten leren (spoiler alert: door ze fouten te laten maken)

Meerennen met de Gruffalo

Tijdens het onderzoek waarbij het bekende verhaal van de Gruffalo voorgelezen werd, werd een deel van de kinderen gevraagd tijdens het voorlezen vooral lekker te rennen en te springen – in de context van het verhaal van de beroemde muis, tegenover een groep die alleen maar voorgelezen werd én een groep die alleen maar aan het bewegen was zonder dat er een verhaal bij (voor)gelezen werd. Dit gebeurde zes weken lang, twee keer per week zo’n 20-30 minuten. Een interessant experiment dat nog niet eerder op die manier uitgevoerd was, ook al weten we al veel langer dat er een positief verband is tussen het brein en beweging.

Meer beweging, meer zuurstof in je brein

En dat werd wederom bewezen – zeer overtuigend zelfs. De kinderen die tijdens het voorlezen mochten (moesten) bewegen scoorden na afloop ruim twee keer zo hoog op motoriek en taalvaardigheid ten opzichte van de andere groepen. De reden daarvoor is relatief simpel: fysieke activiteit vergroot de hoeveelheid zuurstof in de frontale hersenkwab, waardoor het cognitieve deel van het brein versterkt wordt. Een andere oorzaak kan liggen in het feit dat deze gedeelten van het brein zo dichtbij elkaar liggen.

Kortom: maak je niet meer druk om je peuter die geen seconde stil kan zitten, ontmoedig het vooral niet: als ‘ie straks met z’n eerste rapporten thuiskomt, snap je waarom.

Deze Amerikaanse juf houdt er zo haar eigen tactieken op na: juf maakt speciale stoel zodat kinderen zich beter kunnen concentreren

Reageer op artikel:
Als je wil dat kinderen iets leren, laat ze dan vooral niet stilzitten
Sluiten