Hoe leer je een peuter te ontspannen?

Redactie 15 jul 2015 Erop uit

Eerder las je op Famme de voordelen van moeder- en babyyoga. Waar het in die klasjes vooral om aanraking en quality time met mama en baby gaat, staat bij peuteryoga samen bewegen, plezier maken en samen ontspannen centraal.

Peuteryoga en ouder-en-kindyoga wordt steeds populairder. Fleur Fretz, eigenaresse van yogaschool Fiore Osmose Yoga in Den Haag, kan daar wel enkele redenen voor bedenken.

1. Stress is universeel en leeftijdonafhankelijk

Niet alleen de ouders, maar ook de kinderen hebben het steeds vaker druk met van alles. Ergo: potentiële stress. Het is heel goed voor kinderen om al vanaf jonge leeftijd te leren dat het okay is om af en toe niks te doen, niks te willen en al helemaal niks te moeten.

2. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met (leren) ontspannen

Onze kinderen leren van alles op school; maar niet hoe ze zich moeten ontspannen en welke middelen ze daarvoor kunnen inzetten. ‘Hoe ga je om met een piekerhoofd, hoe ga je ermee om als je niet zo goed in je vel zit,’ etc? Tijdens yoga leren kinderen vaardigheden om daarmee om te gaan en te leren ontspannen.

3. Overtollige energie kwijt

Er zijn oefeningen die je met kinderen kunt doen waardoor ze hun (extra) energie kwijt kunnen raken. Denk aan simpele bewegingen en ‘opdrachten’ als ‘brullen als een leeuw’ of ‘lopen als een tijger’.

Fleur - kindhouding

4. Dichterbij jezelf komen

Daarnaast zijn er juist ook oefeningen die kinderen wat dichter bij zichzelf kunnen brengen. Denk aan de zogeten ‘kindhouding’ (vandaar de naam), waarbij een kind op z’n knieën zit, hoofd voorover en zijn armen om zich heengevouwen, als een omgekruld blad. Het idee is dat een kind zich in die houding even helemaal afsluit van de buitenwereld, dichtbij de grond en zichzelf is. ‘Ontspan maar even, je hoeft even niet te rennen en te springen, laat het maar los’. Het is de ideale houding om even helemaal tot rust te komen, ook (juist?) voor actieve kinderen.

5. Concentratie stimuleren

Balanshoudingen – waar concentratie-oefeningen onder vallen – hebben een heel rustgevend effect. Zodra je een kind vraagt iets te doen waar hij zich voor moet concentreren, zal hij zich automatisch (meer) ontspannen. Om je te kunnen concentreren moet je in het hier en nu zijn, want als je afgeleid bent of je niet concentreert, dan lukt het niet. De ‘boom’ is een goed voorbeeld van een concentratie-oefening.

6. Quality time voor moeder en kind

Voor moeder en kind zijn weinig dingen leuker dan samen te bewegen, te ontspannen en het samen naar je zin te hebben. Je ziet vaak moeders die zelf van yoga houden en dat ook graag met hun kinderen thuis doen, maar ook moeders die gewoon op zoek zijn naar in- én ontspannende quality time met hun peuter.

7. Lichaamsbesef creëren

Het is goed om kinderen al op jonge leeftijd te laten beseffen dat ze een eigen lichaam hebben en ze daar vertrouwd mee te maken. Ook de massageoefeningen die tijdens deze lessen worden gedaan kunnen hierin ondersteunen. Waar voelt het lekker als mama je aanraakt, en waar niet, en hoe voelt het om mama aan te raken? Wat vind je niet lekker en waar liggen voor jouw lichaam de grenzen?

Fleur als boom

8. Gooi het er maar uit

Naast lichaamsbesef, is het ook goed om al op jonge leeftijd te leren dat je dingen mag voelen en ze ook mag uiten. ‘Ben je boos? Dan gaan we hout weghakken’, ‘Zit je iets dwars, brul het er eens uit als een leeuw’, etc. Door bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen en geluid te maken geef je kinderen een manier om op een veilige manier hun boosheid en andere emoties te uiten. Het wordt bovendien voor mama ook veel makkelijker de emoties van haar kind te herkennen.

9. Je kunt er vroeg mee beginnen

Peuteryoga kan al vanaf 1,5 à 2 jaar tot 4 jaar.

Cursussen peuteryoga duren doorgaans vier weken, maar zijn ook doorlopend te boeken.

Te zwanger voor yoga? Deze 27 zwangere dames zijn bizar fit en lenig >

Reageer op artikel:
Hoe leer je een peuter te ontspannen?
Sluiten