Valery de Voijs
Valery de Voijs Body 12 jul 2021

Rust, reinheid, regelmaat: zo krijg je je hormonen in balans

Heerlijk die hormonen die maandelijks alle kanten opvliegen. Het zou toch heerlijk zijn als je een manier kan vinden om die hormonen een beetje een balans te houden? Volgens Dr. Aviva Romm is dat gemakkelijker dan je denkt. Met deze tips krijg krijg jij je hormonen weer in balans

Dr. Avivia Romm weet alles van hormonen. In haar laatste boek Hormone Intelligence legt ze uit hoe belangrijk het is om naar je eigen lichaam te luisteren, en hoe je op een natuurlijke manier je hormonen weer in balans kunt krijgen.

Hormonen in balans

Met deze tips eet jij jezelf weer in balans.

1. Ontbijt

Onder het mom van een ‘goed begin is het halve werk’ kun je maar beter zo goed mogelijk van start gaan. En hoe doe je dat nu beter dan een lekker vullend ontbijt met genoeg proteïne en vet? Vooral als jij last hebt van PCOS, is een ontbijt onmisbaar. Een goed ontbijt bestaat uit een juiste balans van koolhydraten, vetten en eiwitten.

2. Eet op vaste tijdstippen

Hoewel je misschien denkt dat je graag naar je lichaam luistert en slaapt wanneer je moe bent, en eet wanneer je honger hebt, zijn jouw hormonen daar toch niet zo happy mee. Om je hormonen namelijk in balans te houden kun je het beste op vaste tijdstippen eten.

3. Eet koolhydraten

Alleen bij het woord koolhydraten krijg jij waarschijnlijk paniekaanvallen. Bij koolhydraten krijgen vaak een negatief gevoel – super onterecht. Want koolhydraten hebben we juist nodig (mits je voor de gezonde koolhydraten kiest natuurlijk).

4. Eet niet voor je naar bed gaat

Om je hormonen niet helemaal uit balans te schoppen kun je het beste niet te laat nog veel eten. Volgens Romm mag je best na het avondeten nog wat kleins eten, maar wil je die late night snacks vermijden. Daardoor geef je je lichaam de kans om beter te rusten ‘s nachts, waardoor je hormonen wat meer in balans zijn.

5. Vermijd alcohol ‘s avonds

Ok, het lijkt misschien een goede manier om jou naar dromenland te helpen. Dat glaasje wijn lijkt inderdaad misschien wel erg relaxing, maar zorgt juist voor een minder goede nachtrust. En je raad het al: dat verstoord je hormonen dan weer.

Dít is dus de reden waarom je niet kunt stoppen met eten terwijl je wel vol zit

Dr. Aviva Romm

Reageer op artikel:
Rust, reinheid, regelmaat: zo krijg je je hormonen in balans
Sluiten