Afvallen met het Hormoondieet: is het iets voor jou?

Wat mag je wel en niet eten?

Afhankelijk van jouw fysieke en mentale gesteldheid, zal er door jou, een coach of een arts bepaald worden welke hormonen bij jouw uit balans zijn. Op basis daarvan zal je in het boek van Ralph Moorman kunnen lezen welke aanpassingen jij moet maken in je dieet. Dit verschilt per hormoon en per aandoening en of je graag wilt afvallen.

Wel zijn er een paar grotere richtlijnen die het Hormoondieet aanhoudt:

  • Eet alleen vers en onbewerkt voedsel zonder toevoegingen. Denk hierbij aan knollen, noten, zaden, pitten, vlees, vis, gevogelte, wild, ei, granen, peulvruchten, groenten en fruit.
  • Kies voor biologische voeding. In biologische gewassen zitten 20 tot 40% meer antioxidanten, dan in gewone, bewerkte of bespoten voeding.
  • Eet niet teveel koolhydraten. Mits je topsporter bent, is het aangeraden om niet meer dan 50% van je voeding uit koolhydraten te laten bestaan. Focus je meer op langzaam opneembare koolhydraten, zoals zilvervliesrijst, quinoa, havermout en groente en fruit. Snel opneembare koolhydraten, zoals die in koek, pasta en suiker zitten, moet je vermijden.
  • Eet genoeg eiwitten. Denk hierbij aan: rundvlees, kip, kalkoen, vis, eieren, peulvruchten, granen, soja en eiwitpoeder. De kwaliteit van dierlijk eiwit is vaak groter, dus probeer genoeg kip, kalkoen, vis en biefstuk te eten. Probeer varkensvlees te vermijden.
  • Eet genoeg producten die je hormoonbalans verbeteren, zoals eieren, dierlijke eiwitten, kruiden, vette vis, cacao, blauwe bessen en (para)noten.
  • Kook bewust. Probeer gebruik van je magnetron te voorkomen, bewaar je eten niet in plastic, bak je eten in verzadigde vetten en laat het niet aanbranden, filter je water en stoom je groenten.

Het Hormoondieet lijkt op meerdere vlakken op het Paleo dieet. Alleen mag je tijdens het hormoondieet wel peulvruchten en granen eten.

Reageer op artikel:
Afvallen met het Hormoondieet: is het iets voor jou?
Sluiten