Iets voor jou? Het nieuwe Pegan-dieet wint aan populariteit

Eva Dusch 14 aug 2015 Body

Ja hoor: er is weer een nieuwe dieettrend in opkomst. Dit keer zal het Pegan-dieet de wereld moeten gaan veroveren, een mix van Paleo en veganistische eetgewoontes. Blijkbaar kan het allemaal nog gezonder (say what?!)

Kort samengevat is het Pegan-dieet een combinatie van Paleo en het veganisme, waarbij de nadruk nog meer op verse groenten, fruit en gezonde vetten ligt. Het bestaat zoveel mogelijk uit onbewerkte en plantaardige voeding dat duurzaam is geproduceerd. Circa 75% van je maaltijden bestaat uit groentes en fruit en 25% uit gezonde eiwitten en vetten. Eén van de verschillen met het Paleo dieet is dat dierlijke producten, zoals rood vlees, maar een beperkte plaats innemen op een Pegan menu.

Pegan-dieet

De regels:

1. Eet zoveel mogelijk groente & fruit: het grootste deel van het dieet bestaat uit fruit en groenten, zoals appels, grapefruit en perzik. Verder is zowat elke groente toegestaan, zolang hun glykemische index onder de 69 blijft (check het hier). Let bijvoorbeeld goed op de hoeveelheid fruitsuikers. Vooral gedroogd fruit, peren en mango’s bevatten veel fruitsuikers.
2. Vlees, vis en eieren: je dagelijkse proteïnes en die hebben we allemaal nodig. Eiwitten zijn belangrijk voor diverse belangrijke lichaamsprocessen, zoals de opbouw en het herstel van cellen en je spiermassa. Mensen die veel sporten doen er dan ook goed aan veel eiwitten te eten. Toegestaan zijn de magere dierlijke proteïnen, zoals kip, eieren, vis en mager rundsvlees. Die moeten evenwel zo organisch mogelijk zijn en vrij van antibiotica.
3. Gezonde vetten en granen: dan moet je denken aan avocado, olijfolie, noten, quinoa, amaranth, teff, wilde rijst, volkoren rijst en boekweit.
4. Zuivel, suiker, soja en peulvruchten: streep deze maar vast van je lijstje, want ze zorgen voor een opgeblazen gevoel, constipatie en winderigheid. Alleen linzen zijn toegestaan in kleine hoeveelheden, want die zitten bomvol eiwitten en hebben een reinigende werking.

Pegan-dieet

Vermijden

1. Vermijd suikers. Als we ergens kritisch over zijn dan is het wel over suiker. Dit zijn 5 dingen die je moet doen als je suikervrij gaat eten.
2. Vermijd gluten (granen). Dit vanwege de ontstekingsbevorderende werking.
3. Vermijd zuivel. Zuivel is niet makkelijk verteerbaar en prikkelt je slijmvliezen.


Heb jij een ‘gluten’ kind? Lees dan deze handige tips even>

Reageer op artikel:
Iets voor jou? Het nieuwe Pegan-dieet wint aan populariteit
Sluiten