Chiara Izelaar
Chiara Izelaar Eten 27 feb 2019

3 ingrediënten die jouw soep ontzettend gezond maken

Snel te bereiden? Check! Vol van smaak? Check! Makkelijk aan te passen naar jouw smaak? Check! Comfortfactor? DUBBEL check! Yes, we hebben het over soep. Het fijne aan dit gerecht is dat je ‘t binnen een handomdraai op tafel hebt staan en de pan volledig kunt (in)vullen naar jouw wensen.

Je kunt natuurlijk aan de haal gaan met croutons, noedels of flinke klodders room. Maar er zijn bepaalde ingrediënten die jouw pan warme vloeistof een stuk gezonder maken. Dat wordt nog eventjes langs de supermarkt lopen strakjes!

Miso

Miso is een Japanse smaakmaker en in feite een gefermenteerde kruidenpasta op basis van sojabonen. Japanners zweren bij de gezondheidsvoordelen van miso en serveren misosoep zelfs als ontbijt. Wat miso zo bijzonder maakt? Het voedingsmiddel zit vol probiotica; bacteriën die de werking van onze darmen optimaliseren. Een groot gedeelte van ons immuunsysteem bevindt zich in onze darmflora, waardoor miso ook een fantastisch effect heeft op ons immuunsysteem. Daarnaast is de pasta rijk aan vitamine B, calcium en ijzer, ideaal! TIP: wanneer de miso bij de bouillon wordt gedaan mag deze niet meer koken. Anders wordt het fermentatieproces verstoord en gaan de healthy eigenschappen van de probiotica verloren. Wil je weten hoe je de soep zelf kunt bereiden? Dit verrukkelijke recept voor Japanse misosoep moet je een keer uitproberen! 

Bone broth

Als je een griepje te pakken hebt trekt je moeder een sprintje naar de supermarkt, om vervolgens een heerlijk soepje in elkaar te flansen. Over over over over over overgrootmoeders recept verricht namelijk nog steeds wonderen. Maar wat is nu dat – inmiddels niet meer zo – geheime ingrediënt? Bottenbouillon! De mineralen in botten zorgen ervoor dat onze eigen botten een boost krijgen. De glucosamine en chondroïtine dragen bij aan sterke bindweefsels en soepele gewrichten. Ook zitten boten vol gelatine wat we nodig hebben voor een stevige darmwand. Tot slot heeft het stofje glycine veel voordelen. Zo heeft het een ontstekende werking op het lichaam, een verstevigend effect op de huid en staat glycine garant voor een sterk immuunsysteem. TIP: kippenbotten smaken lekker bij groentesoepjes en runderbotten zijn geschikt voor zeer hartige soepen.

Gefermenteerde groenten

Bij fermentatie zorgen bacteriën, schimmels of gisten voor het omzetten van stofjes in voeding, waardoor de zuurgraad, smaak, geur of uiterlijk van het product verandert. De bekendste voorbeelden van gefermenteerde producten zijn zuurkool, bieten en yoghurt. De bacteriën in gefermenteerde producten hebben een goed effect op onze spijsvertering, stoelgang en weerstand. Ze bieden namelijk een tweedelig voordeel aan onze darmflora: 1). Ze zitten vol probiotica, 2.) ze zijn rijk aan vezels. Onder het kopje “Miso” legde ik uit waarom probiotica zo belangrijk is voor onze darmen. Vezels zijn ook onmisbaar, omdat ze dienen als voedsel voor de gezonde bacteriën in onze darmen. Al met al zorgen gefermenteerde groenten ervoor dat onze darmen in een goede conditie blijven!

 

Deze voedingsproducten zijn ook hartstikke gezond:

 

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum

Mindbodygreen

Reageer op artikel:
3 ingrediënten die jouw soep ontzettend gezond maken
Sluiten