Wetenschappelijk onderzoek bewijst: van uitslapen val je af

Body & beauty

Af en toe lees je een bericht waar je dag in één keer helemaal goed van wordt. Stop maar met zoeken: dit is vandaag dat bericht. Onderzoekers hebben namelijk bewezen dat als je ‘s ochtends net wat langer blijft liggen, dit positieve gevolgen heeft voor je gewicht.

Dat we met z’n allen te weinig slapen, weten we. Dat slaaptekort funest is voor 1001 dingen, ook. Zo bestaat er naast een positieve correlatie tussen te weinig slaap en onverminderde toerekeningsvatbaarheid ook een link tussen slaaptekort en gewichtstoename, bijvoorbeeld. Tot zover het treurige nieuws.

Tijd voor goed nieuws: wetenschappelijk onderzoek bewijst dat uitslapen ervoor zorgt dat je afvalt. Oké, dat vinden de onderzoekers die dit onlangs publiceerden in het gerenommeerde vaktijdschrift Sleep van de Oxford University misschien iets te kort door de bocht geconcludeerd, maar daar komt het feitelijk wel op neer.

Inhaalslaap

Het gaat in dit geval om zogeheten ‘inhaalslaap’ – de slaap die mensen over het algemeen in het weekend inhalen om de gemiste slaapuren tijdens de (werk)week te compenseren. Meer dan 2000 deelnemers werden onderzocht, waarvan bijna de helft in het weekend fervent aan inhaalslapen deed, versus iets meer dan de helft van de andere participanten die dat nalieten. Mijn gutt feeling zegt dat in deze laatste groep vooral vaders en moeders zaten ☺

Men spreekt over ‘inhaalslapen’ als in het weekend minimaal twee uur langer dan door de week geslapen wordt. Of dat voor beide weekenddagen of over het gehele weekend gemeten is, staat niet duidelijk vermeld in het onderzoek. De crux is dat het onderzoek uitwees dat inhaalslapers een significant lager BMI (Body Mass Index) hadden dan mensen die ook in het weekend te weinig slapen. Elk extra uurtje inhaalslaap betekende al een verlaging van het BMI .

Lichamelijk evenwicht

Een verklaring voor dit gegeven zou volgens een van de onderzoekers te maken kunnen hebben met het feit dat het lichaam het best gedijt bij balans en evenwicht, evenals ons gewicht. Door in het weekend de gemiste slaap in te halen, herstelt het lichaam feitelijk de eigen balans weer. Een lichaam in balans komt minder snel aan dan een lichaam dat uit balans is. Overigens hoeven deze inhaaluren niet per se in het weekend plaats te vinden, dat kan ook op elk ander mogelijk tijdstip gedurende de week gebeuren.

Tot slot haasten de wetenschappers erbij te vermelden dat er naast dit gegeven ook individuele verschillen een rol kunnen spelen. Het is nou eenmaal een feit dat niet iedereen evenveel (of weinig) slaap nodig heeft, en daarom verschilt ook de impact van extra (inhaal)slaap per persoon. ‘Minder eten helpt ook’, voegde de dokter daaraan toe. De lul.

Onderzoek wijst uit: Na de komst van kinderen slapen moeders minder, maar vader niet

Meer leuke content? Like ons op Facebook

Reader's Digest