Is de nieuwe reistrend ‘bestemming onbekend’ wat voor jou?

Ik denk dat ik tien keer de vraag kreeg: ‘Ga je nog wat leuks doen dit weekend?’ Terwijl ik normaal antwoord over feestjes en het nieuwe seizoen van Suits heb ik vandaag iets spannends te melden. ‘Ik ga met mijn zus Anne een roadtrip maken’. De ogen van de ander worden groot: ‘Waar gaan jullie naartoe dan?’ Tja, ehh, dat weet ik dus ook niet.

We onderwerpen ons aan dé reistrend van het moment: bestemming onbekend. Volgens een van de oprichters van reisbureau srprs.me, Raymond, googelen we onze vakantie tegenwoordig kapot. Hoe herkenbaar? Gemiddeld zijn we zo’n 25 uur bezig voordat we een reis daadwerkelijk boeken. Ik ben altijd eerst een tijdje zoet met het bepalen van de bestemming, vervolgens vlucht en accommodatie zoeken (waar vind ik de beste prijs-kwaliteit?) en vervolgens speur ik trip advisor en talloze blogs af naar hotspots. Naar welke restaurants móéten we? Waar is het leuk shoppen? Wat is leuk voor kinderen? Kortom: eigenlijk heb ik de hele reis en alle bezienswaardigheden al op internet gezien. Zonde!

Helemaal hip: de blind break

srprs.me kwam met het idee voor de blind break. Je boekt een trip naar een onbekende bestemming en kiest tussen een citytrip, zonvakantie, reis voor als je blut bent, avontuurlijke verre reis of – in ons geval – een roadtrip van maximaal 150 of 300 kilometer. Vervolgens stelt iemand van het bureau de perfecte reis voor je samen en houdt rekening met jouw situatie. De gemiddelde twenty-something vriendinnengroep heeft toch trek in andere dingen dan een gezin met drie kids. En als je net als ik met je zus weggaat, zit dat wéér anders. Eenmaal op het vliegveld of voordat je de auto instapt, krijg je te horen waar je naartoe gaat.

Een foto die is geplaatst door Els van Asseldonk (@elsvanasseldonk) op

Voor ons betekende dat dus dat we ergens in Nederland, Duitsland, Luxemburg of België terecht zouden komen. Zo spannend! Gelukkig konden we een week van tevoren op onze persoonlijke website al zien wat voor weer het zou worden op de bestemming, anders hadden onze spullen nooit in de Smart van mijn zus gepast. Al stuiterend van enthousiasme en nieuwsgierigheid krasten we het grijze balkje op onze routekaart open… ‘Ja! Leuk… Maastricht!’ Anne was er nog nooit geweest en ik alleen voor een flitsbezoek. Helemaal spot on dus. We sprongen in de auto richting de stad, al navigerend op de kaart. Je leest het goed: niks TomTom of Google-maps, want wij besloten om onze telefoons uit te zetten en ‘ouderwets’ te reizen. Gewoon met een fysieke kaart zoals je vroeger deed. Veel leuker! Met autodrop, een thermoskan koffie en gouwe ouwe-muziek binnen handbereik. Er wachtte ons nog een tweede kraskaartje dat we pas in Maastricht open gingen maken, namelijk die met onze accommodatie.

Weten waar we terecht kwamen en hoe het ons verging in de stad zonder voorbereiding? Lees het artikel met hotspots voor Maastricht.

Een foto die is geplaatst door Els van Asseldonk (@elsvanasseldonk) op

Zou ik weer op blind break gaan?

Zeker, het is een spannende en meteen ook relaxte manier van reizen. Een verre reis is voor mij iets te spannend, maar een citytrip of roadtrip wil ik vast nog eens doen. Wie weet op een volgend zusjesweekend, want die houden we er vanaf nu sowieso in.

Iets voor jou zo’n blind break? Ik ben benieuwd naar jouw mening! Reageer op onze Facebook.

Reageer op artikel:
Is de nieuwe reistrend ‘bestemming onbekend’ wat voor jou?
Sluiten