Muriel Oonincx
Muriel Oonincx Mind 9 jun 2014

Is jouw vrije tijd besmet?

Vrouwen hebben ten minste 30 uur vrije tijd in hun agenda. Elke week. Ik hoor je denken, ‘echt niet, ik ben al blij als ik aan douchen toekom’. Je bent niet de enige. Het blijkt dat we de tijd wel degelijk hebben, maar hem niet goed besteden. Onze vrije tijd is besmet!

Met de verhuizing naar Kaapstad hoopte ik zeeën van tijd te krijgen. Meer tijd voor mijn jongens, maar vooral ook meer tijd voor mezelf. En hoewel ik dus niet meer vier dagen in de week werkte, meer tijd met mijn jongens doorbracht, het gevoel van eigen tijd bleef eerder een concept dan waarheid. Helemaal sinds de lancering van Famme, waar ik natuurlijk vol enthousiasme en energie aan werk, is tijd voor mezelf een unicum geworden.

Dagboek vrije tijd

Socioloog John Robinson vertelde in een interview aan de Washington Post dat hoe druk we ook zijn en hoe vol onze agenda’s ook lijken er genoeg vrije tijd is. We besteden deze echter op een verkeerde manier. Hij daagde de journalist in kwestie uit om een dagboek bij te houden. Hierin moest zij haar tijdsbesteding gedetaileerd bijhouden. Wat bleek? 28 uur vrije tijd, maar totaal versplinterd en inclusief sport, tv en social media gebruik.

Social shit

Ik besluit ook een dagboek bij te houden en kom ongeveer op hetzelfde uit. Een groot deel van mijn tijd gaat naar surfen op het net (zoeken naar vakanties voor over een jaar, kijken op Funda terwijl ik niet meer in NL woon), een kwart van de film meekijken die mijn kinderen op hebben staan (ik weet nog steeds niet waar ‘Despicable me’ eigenlijk overgaat), facebooken, twitter feeds volgen (social shit noem ik het wel eens), koffie drinken en tegelijkertijd mijn feedly nazoeken op leuke stories voor jullie (met liefde overigens).

Onvervuld gevoel

De conclusie van de journaliste van de Washington Post komt overeen met de mijne: we voelen ons gehaast, in een constante squeeze van dingen moeten en hebben een groot gevoel van onvervuldheid. Ze schreef er zelfs een boek over (dat is dan weer slimme tijdsbesteding). In Overwhelmed: Work, love and play when no one has the time beschrijft ze dat er weinig lummeltijd, meditatie en relaxed niks doen in onze tijd zit. We blijven maar e-mails checken, social media volgen, to-do lijsten afwerken, stressen en multi tasken (bestaat niet!). Onze vrije tijd is besmet!

Mentale uitputting

Alle uren foto’s bekijken, pinterest borden volgen, selfies maken, facebook timelines checken, e-mailen, twitteren, nieuws consumeren, sms-en en whats-appen komen niet terug in onze tijdsbesteding, maar consumeren extreem veel van onze tijd. Onze tijd wordt opgehakt in kleine stukjes tijd die niet als ontspannen aanvoelen. Gevolg: mentale uitputting.

Genoeg achtergrond. Wat gaan we eraan doen? Begin eens met deze vijf manieren om rustgevende, ontspannen vrije tijd terug te pakken. Elke dag. Het werkt!

1. Wissel inspanning en ontspanning af

De mens kan helemaal niet multitasken. Stop ermee en focus. Besteed anderhalf uur tijd aan geconcentreerd werken, administratie doen of je social media bijwerken, maar leg daarna alle impulsen weg en ontspan een half uurtje. Laad je batterij weer op, zodat je weer geconcentreerd kunt doorgaan.

2. Wees ‘onbereikbaar’

Trek de stekker eruit, zet je telefoon uit. Durf het met andere woorden dus aan om niet bereikbaar te zijn. Bazen, vrienden, partners kunnen extreem veel van je verlangen en als je het toelaat is het oneindig. In 99% van de tijd kan reageren wel wachten. Je kunt bijvoorbeeld je email instellingen zo doen dat je op de inbox moet klikken om mail van de server binnen te krijgen. Wie dit een week uitprobeert zal merken hoe bevrijdend het is om niet 24/7 aangesloten te zijn tot de wereld.

3. Reken af met schuldgevoel

De kern van ons probleem, denk ik is schuldgevoel. In onze ‘juggle of life’ houden we zo veel bordjes hoog. Het eerste bordje dat we laten vallen is die van onszelf. Als de rest maar hoog blijft: werk, tijd met de kinderen, aandacht voor partner en vriendinnen. De angst om niet te voldoen bij een van deze bordjes maakt dat je opgesloten zit in het willen voldoen aan alles. Stop ermee. Stop met schuldig voelen en geef jezelf wat credits. Een goede ouder zijn betekent niet continue aanwezig en beschikbaar zijn, maar ook een goed voorbeeld voor je kinderen zijn.

4. Weersta te grote sociale druk

Het ligt niet alleen aan jezelf, want druk wordt ook opgelegd door anderen. Lange uren maken, altijd bereikbaar zijn, jonge collega’s die je voorbij snellen. Een echt verlies situatie. Door erin mee te gaan mis je weer aanwezigheid thuis. Besef dat je zelf de regie voert over je leven en grenzen stellen erbij hoort. Wat is normaal en niet normaal. En voel je niet schuldig als je een keuze maakt, welke dat ook is.

5. Maak een to-lijst die leuk is

In plaats van alleen maar moet-dingen op een to-do lijst te zetten kun je ook wil-dingen op je lijst plaatsen. Yoga, zwemmen om 15.00 wordt zo iets dat van je lijst afgewerkt moet worden. De autuer van Overwhelmed noemt het: opdelen in werken, liefhebben en spelen. Een puzzel maken met je kind is in een keer een item op de lijst geworden. Leuk!

En last but not least: bedenk dat wat je besluit nu ook mag zijn, in de nabije toekomst kan dat veranderen. Pas je tijd, lijstjes en wensen voor vrije tijd regelmatig aan aan je behoeftes en durf ze onder de loep te nemen.

Reageer op artikel:
Is jouw vrije tijd besmet?
Sluiten