Chiara Izelaar
Chiara Izelaar Eten 12 feb 2019

Is pure chocola nou écht gezond?!

De liefde van de vrouw gaat wel degelijk door de maag. Zo heeft chocola al vele vrouwenharten gestolen. Deze zoete versnapering is dé guilty pleasure van menig vrouw. En ook op de redactie kunnen wij er maar moeilijk vanaf blijven *pakt nog een paaseitje*.

Nu gaan veel vrouwen ervan uit dat witte chocola de slechtste keuze is, melkchocolade semi gezond is en pure chocola in het rijtje ‘voor fit girls’ thuishoort. Maar in hoeverre is chocola – in het algemeen – eigenlijk écht gezond?

 

De basis van chocola

Cacaopoeder komt uit de zaadjes van de cacaoboon. De bonen worden eerst bewerkt, gedroogd, gebrand en gemalen. Op deze manier ontstaat er een cacaomassa die geperst wordt. Zo ontstaat er een dikke, vloeibare cacaomassa. De cacaoboter wordt uit de massa geperst en de overgebleven restjes worden gemalen tot cacaopoeder. Deze poeder zit vol mineralen, zoals ijzer, magnesium en zink. Ook bevat het goedje onwijs veel antioxidanten en vezels, daarom kan rauwe cacaopoeder als echte superfood worden beschouwd. Op het moment dat de cacaopoeder niet verder bewerkt wordt spreken we van slechts 38 calorieën per gram. Dit zijn evenveel calorieën als in een volkoren cracker, dus dat is verrassend weinig!

Maar chocola bestaat helaas niet alleen uit cacaopoeder. Er is cacaoboter nodig om een chocoladereep tevoorschijn te toveren, maar deze substantie is helaas niet zo healthy. Cacaoboter heeft niet zoveel mineralen en vezels, maar zit voor 99% vol met ongezonde vetten. Het oliezuur (33%) is hartstikke goed voor je cholesterolgehalte. De verzadigde vetten – palmolie (25%) en het stearinezuur (33%) – zijn daarentegen funest voor je cholesterol. Een te hoog cholesterolgehalte kan leiden tot hart-en vaatziekten. Daarnaast telt 100 gram cacaoboter maar liefst 893 kcal. Dit is bijna 3 keer zoveel als de hoeveelheid in de cacaopoeder. Oeps!

Cacao + suiker + melkpoeder = chocola

Rauwe chocola proeft erg bitter. Daarom wordt er bij de bereiding van pure chocolade suiker toegevoegd aan de cacaopoeder en cacaoboter. De meeste soorten chocola bestaan voor bijna de helft uit suiker. Bij pure chocola is er sprake van 50% suiker, 35% cacaomassa en 15% extra cacaoboter. In melkchocolade is een gedeelte van de cacao door melkpoeder vervangen, vandaar dat melkchocolade lichter van kleur is. Witte chocola bestaat alleen uit cacaoboter, melkpoeder en suiker. Vaak wordt de typische cacaosmaak zelfs vervangen door vanille extracten. Witte chocolade is dus eigenlijk helemaal geen chocolade, maar een pure suikerbom.

Suiker is hartstikke slecht voor onze gezondheid, maar ook voor het milieu. Evenals melkpoeder; melk waaraan het water is onttrokken. Melkpoeder ontstaat door middel van veel processen waar veel energieverbruik bij komt kijken. Daarnaast verdwijnen de gezonde stoffen van de melk, waardoor het poeder geen toegevoegde waarde heeft voor een fit lichaam. Om nog maar te zwijgen over de toegevoegde smaakjes! Lekker hoor, chocolade met aardbeiensmaak of karamel zeezout. Maar probeer verschillende E-nummers (kleurstoffen, smaakversterkers en conserveermiddelen) te vermijden. Sommige merken gebruiken natuurlijke smaakversterkers, zoals zeezout, specerijen, noten en vruchten, ideaal!

Check het etiket

Check de verpakking meteen ook eventjes op transvetten, deze zijn gelinkt aan een hogere kans op hart-en vaatziekten. Hoewel het niet vaak voorkomt, zijn er fabrikanten die transvetten – gehydrogeneerde olie – aan de chocolade toevoegen voor langere houdbaarheid. Staat er “Dutch process chocolate” of “Dutched chocolate” op de verpakking? Dit heeft niets te maken met Nederlandse methodes, maar het staak voor alkaliseren. Dit is een methode waardoor de kleur van de chocolade verandert en het mengsel minder bitter wordt van smaak. Fijn, zou je in eerste instantie denken, maar hierdoor verliest de chocola een hele hoop antioxidanten. Hartstikke zonde dus!

Laat je trouwens niet afschrikken door het stofje lecithine. Dit is een natuurlijke emulgator die onmisbaar is voor de kwaliteit van de chocola. Jouw reep heeft zijn knapperige bite, capaciteit om te smelten en aromatische vleugje te danken aan lecithine. Daarnaast is het een stofje niet slecht voor onze gezondheid. Integendeel! Het helpt tegen stress en vermoeidheid, stimuleert het geheugen en bevat de vitamines A en E. Lecithine op basis van soja bevat de meeste gezonde stofjes!

Chocola is verslavend

Heb je weleens gehoord dat chocola hét perfecte slaapmiddel is? Het stofje tryptofaan stimuleert inderdaad serotonine; het stofje dat wordt omgezet in melatonine (het slaapstofje). Je moet echter wel héél veel chocola eten om serotonine aan te maken. Misschien slaap je wel beter door chocola, maar de kans is groot dat dit komt omdat je lichaam een enorme sugar rush krijgt. Je bloedspiegel gaat in één klap (of hap) omhoog en daalt even snel naar beneden. Het gevolg? Een flinke dip! Et voila, jij begeeft je binnen no time naar dromenland. Nuttig liever een kop kamillethee of spuit wat lavendelspray op je kussen voor ‘t slapen!

Chocola zit ook vol fenylethylalanine. Fen-watte? Dit stofje bevordert de endorfine in ons lichaam. In de volksmond staat endorfine ook wel bekend als het gelukshormoon. Omdat chocola niet alleen uit suikers, maar ook uit vetten bestaat krijgt je lichaam een dubbele dosis endorfine. Met de nadruk op dosis. Omdat chocolade je een gelukkig gevoel geeft is deze versnapering ontzettend verslavend! Maar bij overmatig veel chocolagebruik – nu klinkt het echt als een verslaving – ligt overgewicht op de loer. Met alle gevolgen van dien!

Gezonde keuzes

Pure, melk en witte chocola zit vol suikers, melkolie en verzadigde vetten. In feite is pure chocola de gezondste optie uit dit rijtje, maar let wel op de hoeveelheid suiker. Als je kiest voor een pure chocoladereep met minimaal 70% cacao krijg je alsnog zo’n 20 gram extra suiker binnen. Bij cacaonibs is dit de helft minder. Maar laat je hierdoor niet overtuigen! Cacaonibs zijn in feite cacaobonen die gescheiden worden van hun kaf. Vervolgens worden ze geroosterd en in kleine stukjes gebroken. Ze bestaan gemiddeld voor 50% uit cacaopoeder en 50% uit cacaoboter. Cacaonibs bevatten daarom minder vezels en mineralen dan pure cacao.

Pure cacao is misschien héél bitter, maar het is wel de meest gezonde optie. Tijdens het proces gaan hierbij de minste voedingsstoffen verloren én pure cacao bevat de minste calorieën. Je kunt pure cacao door een schaaltje yoghurt, havermout of in plaats van chocola door je bakmengsel (voor bijvoorbeeld koekjes of brownies) mixen. Als je er natuurlijke suikers (dadels, agave of honing) doorheen gooit verdoezel je de bittere smaak. Wil je toch liever een reep pure chocola? Pure chocolade van hoge kwaliteit heeft chocoladelikeur of cacao als eerste ingrediënt op het etiket staan!

 

Schokkend: experts voorspellen dat er over veertig jaar geen chocola meer is

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Is pure chocola nou écht gezond?!
Sluiten