Sherita Jager
Sherita Jager | LinkedIn Mind 1 dec 2019

Handige tips om een jetlag tegen te gaan én te verhelpen (ook bij kinderen)

Heerlijk, je gaat een verre reis maken met je kids. Je hebt alles goed voorbereid, maar er is één ding waar je je niet op kunt voorbereiden: een jetlag. Wat kun je doen om de jetlag zo snel mogelijk te verhelpen?

Reizen is heerlijk, maar een jetlag is drama – al helemaal voor kinderen. Hieronder lees je hoe je het beste met een jetlag omgaat.

Wat is een jetlag?

Een jetlag is een zogenoemde tijdelijke slaap-waakstoornis. Je biologische klok komt niet overeen met de lokale tijd. Een jetlag ontstaat als je je snel verplaatst door verschillende tijdzones. Je lichaam kan zich niet zo snel aanpassen aan de nieuwe tijdzone en blijft functioneren in de tijdzone van waaruit je vertrokken bent.

De vliegrichting bepaalt de ernst van de jetlag: Mensen die van west naar oost vliegen, dus bijvoorbeeld van Zuid-Amerika naar Europa, hebben meer last van een jetlag dan andersom.

De symptomen van een jetlag

De symptomen van een jetlag verschillen per persoon, maar hebben over het algemeen te maken de symptomen van het slaaptekort. Dat uit zich op verschillende manieren, bijvoorbeeld:

  • extreme vermoeidheid, sufheid en concentratieproblemen;
  • slapeloosheid;
  • verlies van eetlust of honger op vreemde tijden;
  • uitdroging;
  • prikkelbaarheid en milde depressie;
  • uitdroging, maagklachten en spijsverteringsproblemen;
  • hoofdpijn;
  • misselijkheid;
  • veel zweten.
  • Hoewel een jetlag vervelend is, is het niet ernstig of gevaarlijk. Er zijn gelukkig wel wat dingen die je kunt doen om de jetlag zoveel mogelijk te voorkomen en het indien nodig te verhelpen:

    Pas je slaapschema vooraf aan

    Als je naar het oosten vliegt, zorg er dan voor dat je kindje de dagen voor vertrek al iets eerder gaat slapen. Als je naar het westen vliegt, is het verstandig je kindje wat later in bed te leggen dan gebruikelijk.

    LEES OOK: Door dit trucje heeft jouw baby geen oorpijn tijdens het vliegen

    Volg het speciale anti-jetlag dieet

    Het Argonne Anti-Jet-Lag-dieet helpt je interne klokken van je lichaam aan te passen naar nieuwe tijdzone. Het anti-jetlag-dieet werd ontwikkeld door Dr. Charles F. Ehret van het Argonne Division of Biological and Medical Research als onderdeel van zijn onderzoek naar bioritmen bij dieren.

    Hij adviseert om de vier dagen voorafgaand aan je reis, een bepaald dieet te volgen met eiwitrijke maaltijden – bijvoorbeeld vlees – af deze te wisselen met dagen waarin je alleen kleine porties weinig-koolhydraatrijke voeding – bijvoorbeeld fruit – eet. Voor een kind is het volgen van dit dieet niet helemaal geschikt, maar het is zeker interessant om ernaar te kijken en het eventueel deels toe te passen.

    ‘s Nachts vliegen

    Het werkt niet bij iedereen, maar ‘s nachts vliegen kan ervoor zorgen dat je uitgerust op je bestemming aankomt. En als je uitgerust bent, kun je sneller wennen aan het nieuwe ritme en de klok van het land. Het is geen wondermiddel, want niet alle kinderen willen in het vliegtuig slapen.

    Als jij denkt dat jouw kindje wel in het vliegtuig slaapt, is het zeker de overweging waard. Zorg ervoor dat je jullie standaardroutine zoveel mogelijk aanhoudt. Denk aan tanden poetsen, een liedje zingen, een boekje lezen, en zorg ervoor dat je iets vertrouwds van huis meeneemt zoals een dekentje of knuffel.

    Pas je ritme direct aan

    Hoewel je misschien het liefst rustig aan wilt doen op de dag dat je aankomt, is het belangrijk zo snel mogelijk in het ritme te komen. Als je overdag aankomt, wees dan zoveel mogelijk buiten. Het zonlicht zorgt ervoor dat je goed wakker blijft. Kom je ‘s nachts aan? Vermijd dan fel licht en houd alle activiteiten rustig. Probeer zo snel mogelijk te slapen en niet te lang uit te slapen. Gemiddeld genomen duurt het ongeveer één dag per tijdzone om je lichaam te laten wennen aan de nieuwe tijdzone.

    Neem melatonine-pilletjes

    Jouw lichaam maakt het slaaphormoon melatonine aan wanneer je biologische klok aangeeft dat het bijna tijd is om naar bed te gaan. Melatonine innemen kan je helpen je biologische klok te reguleren en helpt je in te slapen. Het Amerikaanse National Institute of Health geeft het volgende advies voor het gebruik van melatonine:

  • Reis je naar het oosten? Neem dan melatonine op de dag van vertrek. Neem het op de lokale bedtijd van het land waarin je je bevindt. Als je bent aangekomen op je bestemming, blijf je 3 tot 4 dagen melatonine gebruiken vóór het slapengaan, om het gevoel van de jetlag te verminderen.
  • Reis je naar het westen? Dan is het gebruik van melatonine overbodig.
  • Wil je melatonine gebruiken? In de drogisterijen zijn speciale melatoninepilletjes voor kinderen te koop, maar overleg dan altijd eerst met een arts.

    Reageer op artikel:
    Handige tips om een jetlag tegen te gaan én te verhelpen (ook bij kinderen)
    Sluiten