Heeft je kind last van nachtmerries? Zo schiet je te hulp

Kids

Ik herinner me nog goed dat ik vroeger wel eens droomde over Karbonkel. Voor wie ‘m niet kent: Karbonkel was de slechterik uit het educatieve televisieprogramma Ik Mik Loreland (dat keken we op school) en had één oog. Even serieus. Hij had ÉÉN OOG!! Logisch dat ik er nachtmerries van kreeg toch?

Nachtmerries

Een klein traumaatje heb ik wel opgelopen denk ik. Als ik in het holst van de nacht wakker werd was ik alsnog bang dat Karbonkel mijn gordijn opzij zou schuiven en ik recht in dat ene oog zou kijken. Vreselijk. Gelukkig was mijn moeder er altijd om mij gerust te stellen en te dubbel checken of ‘hij echt wel weg was’.

Verschillende soorten nachtmerries

Ieder kind heeft wel eens een nare droom. In een Nederlandse studie onder leiding van Peter Muris beschreven kinderen hun meest voorkomende enge dromen. Wat blijkt? Nachtmerries van kinderen gaan het vaakst over denkbeeldige schepsels, zoals spoken of monsters. Ook dromen kinderen ervan dat zijzelf of iemand waarvan ze houden pijn wordt gedaan of gewond raken. De laatste in de top drie zijn dromen over dieren.

Het is soms moeilijk om een nachtmerrie van de realiteit te onderscheiden

Nachtmerries kunnen dus heel divers zijn. Toch hebben ze één ding met elkaar gemeen: ze lijken verdomd echt. Vooral voor jonge kinderen is het moeilijk om een nachtmerrie van de realiteit te onderscheiden. Vandaar ook dat kinderen (net als ik vroeger met Karbonkel) nog steeds bang zijn als ze ontwaken uit een enge droom.

Heeft je kind last van nachtmerries? Als ouder zijn er een aantal dingen die je kunt doen.

Maak het comfortabel voor je kind

Wordt je kind ’s nachts huilend wakker vanwege een enge droom? Volgens klinisch psycholoog Eileen Kennedy-Moore is de eerste stap heel simpel. Wat je kind op dit soort ‘crisismomenten’ nodig heeft is comfort. Fysieke geruststelling is hierbij heel belangrijk. Dus neem je kind op schoot en geef een paar dikke knuffels en kussen.

Wees begripvol

Wanneer je kind een nachtmerrie heeft is het een natuurlijke reactie om iets te zeggen als ‘het is niet echt, ga maar weer slapen’. Maar onthoud: voor je kind is het wél echt. Maak er geen grapjes over maar luister goed en probeer je kind te begrijpen. Laat weten dat het oké is om angstig te zijn over een nachtmerrie. Volgens Jodi Mindell van the Sleep Center in Philadelphia zou je iets kunnen zeggen als: ‘Ik kan me goed voorstellen dat het eng zou zijn, maar er is gelukkig niets aan de hand.’

Laat een nachtlampje aan en zet de slaapkamerdeur op een kier

Communiceer het idee van veiligheid

Naast fysieke geruststelling is het ook belangrijk om je kind verbaal gerust te stellen. Laat je kind weten dat het huis een veilige plek is en dat papa en mama dicht in de buurt zijn. Communiceer het idee van veiligheid steeds opnieuw en controleer – als je kind daarom vraagt – de kamer op enge monsters en jaag ze weg met enige overtuiging. Kijk onder het bed, in de kast en achter het gordijn. Laat eventueel een nachtlampje aan en zet de slaapkamerdeur op een kier. Zo voelt je kind zich niet geïsoleerd van de rest van de familie.

Leer ze coping strategieën

Helemaal voorkomen dat je kind nachtmerries krijgt gaat helaas niet. Wat je wél kunt doen is ze strategieën leren om met nachtmerries om te gaan. Moedig je kind bijvoorbeeld aan om een nieuw einde te verzinnen voor een enge droom die vrolijk, gek of magisch is. Misschien valt de slechterik wel in een pan soep? Of misschien is je kind zo sterk dat hij het monster zo de zee inslingert.

Houd het bedtijd routine licht en gezellig

Wat je ook kunt doen is alternatieve manieren bespreken om te reageren, zoals dapper zijn. Geef voorbeelden van rolmodellen door te lezen over kinderen die bang zijn en hun angsten overwinnen. Als je kind overdag ook last heeft van een enge droom laat het dan een tekening maken van de nachtmerrie en gooi deze daarna weg. Bye bye nare droom.

Geef ze een knuffelbeest

Wat niet mag ontbreken tijdens het slapen is een knuffelbeest. Tenminste, als we Jonathan Kushnir en Avi Sadeh van de Universiteit van Tel Aviv mogen geloven. Ze gaven kinderen met nachtmerries een knuffel en vertelden ze één van de twee verhalen. Aan een deel vertelden ze dat de knuffel altijd blij was maar dat de knuffel nu verdrietig was en dat de kinderen de knuffel moesten troosten. Aan de andere kinderen werd verteld dat de knuffel ze ’s nachts zou beschermen. Wat blijkt? Beide strategieën waren effectief en leidden tot minder angst.

Bedtijdroutine

Om nachtmerries zoveel mogelijk te beperken houd je het bedtijd routine licht en gezellig. Dr. Huebner – psycholoog en auteur van What to Do When You Dread Your Bed – raadt aan om elektronica (die de productie van het slaap inducerende hormoon melatonine remt) een uur voor slaaptijd uit te zetten. Luister ook niet naar heftige muziek en lees geen spannende verhalen voor. Een vrolijk verhaal valt natuurlijk wel aan te raden.

Slaap lekker!

Lees ook: dit doen jullie om de monsters uit de kamer van je kind weg te jagen

Meer leuke content? Like ons op Facebook

PBSSleep FoundationParents