Lerares deelt hartverscheurende verhalen van leerlingen die iets over zichzelf opschrijven

Kids

Toen basisschoollerares Kyle Schwartz uit Colorado in Amerika haar leerlingen vroeg of ze de zin ‘Ik zou willen dat mijn leraar wist dat…’ wilden afmaken, had ze nooit kunnen bedenken wat ze daarna zou lezen.

Omdat Kyle haar leerlingen wat beter wilde leren kennen, vroeg ze of de 8- en 9-jarige kinderen de volgende zin wilden afmaken op papier: ‘Ik zou willen dat mijn leraar wist dat…’. Maar Kyle was in shock toen ze de papieren met daarop de handgeschreven boodschappen terugkreeg. Ze had er niet bij stilgestaan dat het zo heftig zou zijn wat ze te lezen zou krijgen. En dat er in de gezinnen van haar leerlingen zulke heftige sociale kwesties zouden spelen.

Hier enkele voorbeelden van de blaadjes die ze terugkreeg van haar leerlingen:

Bijvoorbeeld dat er geen geld is om boodschappen te doen, dus dat dit gezin is aangewezen op de Voedselbank om eten te halen.

Of dat mama er vaak niet is om soms iets te ondertekenen.

Dat papa dood is en dat Britney zich sindsdien heel eenzaam voelt.

Dat hij/zij ADHD heeft en daarom anders is dan de rest.

Lees ook dit: deze brief van lerares over ‘moeilijke’ kinderen raakt diep in de ziel.

Dat hij/zij papa mist omdat ze elkaar al zes jaar niet meer hebben gezien.

Dat zijn/haar moeder is gescheiden. Drie keer.

Lees ook dit: 10 dingen die je voor je kinderen kunt doen als je gaat scheiden.

Dat hij/zij geen vriendje heeft om mee te spelen.

Boek

Omdat Kyle zo graag wilde dat andere leraren hier ook mee aan de gang zouden gaan, deelde ze afgelopen jaar op social media haar ervaringen met de hashtag #iwishmyteacherknew. Het werd een succes op Twitter en dat inspireerde andere leraren weer om hetzelfde te doen in hun klas.
Kyle besloot er toen een boek over uit te brengen. In ‘I wish my teacher new: how one question can change everything for our kids‘ deelt ze enkele van de heftigste boodschappen van de kinderen. Deze uitspraken brengen zaken aan het licht als deportatie, armoede, dood en afwezige moeders.

Samenwerken

In het boek benadrukt Kyle dat het belangrijk is dat leraren en ouders met elkaar samenwerken. ‘Ik wil dat ouders weten dat leraren het beste voor hebben met de kinderen en graag een groepsgevoel creĆ«ren en een goede band met de kinderen willen opbouwen’, schrijft Kyle. ‘Kinderen leren niet als ze zich niet veilig of niet gewaardeerd voelen.’

Als kinderen worden gepest, voelen ze zich ook niet veilig. Deze lerares pakte dat dan weer briljant aan.