Kinderen eerder naar bed = een betere gezondheid… voor mama!

Els van Asseldonk 24 nov 2015 Body

Heb jij af en toe het gevoel dat je het allemaal niet meer aankan? De oplossing lijkt belachelijk simpel: doe de kinderen eerder naar bed! Kinderen die eerder in slaap vallen, zijn over het algemeen gezonder. Extra bonus: de moeders hebben een betere mentale gezondheid, aldus nieuw onderzoek.

Je kinderen op de tijd de mand in krijgen is niet alleen goed voor hen, maar ook voor jou. Als we Jon Quach, onderzoeker aan de Murdoch Children’s Research Institute in Melbourne, Australië mogen geloven. Onder ‘vroeg’ verstaan Jon en zijn collega’s als een kind slaapt om 20.30 uur. Dus rond 20.00 naar boven. Hier in Nederland vinden wij dit voor basisschool kinderen al vrij laat, gezien het feit dat de wekker uiterlijk rond 07.00 weer gaat om naar school te gaan. En het meer warme klimaat zal het latere tijdstip rechtvaardigen. Op de Famme-redactie hebben de moeders de kinderen toch echt het liefst rond half acht slapend. Afijn we vervolgen het onderzoek.

Een vrij logische bedtijd voor schoolgaande kinderen, omdat rond 20.00 uur het melatonine-gehalte (het stofje dat je helpt ontspannen en in slaap vallen) het hoogst is bij kinderen.

Me-time

Het is niets nieuws: al jaren weten wetenschappers dat slaap essentieel is voor een goede geestelijke gezondheid. Vooral ook bij kinderen zorgt een gezonde dosis nachtrust voor een beter gedrag en zelfbeheersing. En ja, op zich klinkt het best logisch: als de kinderen vroeg op bed liggen, heb jij als moeder zijnde tijd om zelf even te relaxen of dingen gedaan te krijgen. Kortom, even het gevoel hebben dat je alles onder controle hebt.

slapen

Al sinds 2004 worden iedere twee jaar duizenden Australische gezinnen geïnterviewd. De onderzoekers hebben zich vooral gericht op ouders met kinderen in de leeftijd vier tot vijf jaar. Aan het eind van het onderzoek waren zij dus acht tot negen jaar oud.

Hoe lang hoort je kind te slapen?

De resultaten van het onderzoek werden afgelopen maand tijdens The Sleep DownUnder 2015-conferentie in Melbourne gepresenteerd. Hoe láng de kinderen sliepen maakte niet veel uit voor het onderzoeksresultaat, het belangrijkste was dat de kinderen vroeg naar bed gingen. Kijk, had je moeder toch gelijk dat die uren vóór twaalf uur ‘s nachts dubbel tellen.

slapen broer zus

Hoeveel slaap is genoeg? De algemene consensus is dat een kleuter tussen de tien en twaalf uur per dag slaapt, een schoolkind tussen de tien en elf uur en een puber acht tot tien uur. Een paar tips:

– Zorg dat je kind voldoende beweegt gedurende de dag
– Zorg dat ze na 19.00 uur niet meer achter een beeldscherm zitten
– Geef ze de tijd om even bij te komen na het avondeten
– Geef ze de kans om samen met familie te zijn voordat ze naar bed moeten

Hoe laat gaat jouw kind naar bed? Reageer op onze Facebook!

Slapen met je kinderen: do of don’t? Als we ‘t doen, dan op deze manier! >

Reageer op artikel:
Kinderen eerder naar bed = een betere gezondheid… voor mama!
Sluiten