Volgens de wetenschap zijn prentenboeken het allerbeste voor het brein van je kind

Janne Vogel 4 jun 2018 Kids

We hebben in onze huidige maatschappij tal van high tech spulletjes die we kunnen gebruiken om onze kinderen verhalen te vertellen, maar volgens nieuw onderzoek wint het klassieke prentenboek het nog altijd.

De ‘ouderwetse’ boeken mét plaatjes zijn en blijven het makkelijkst te volgen.

Onderzoek

Voor het onderzoek bestudeerden de wetenschappers 27 kinderen tussen de 3 en 5 jaar oud, aan wie drie keer hetzelfde verhaal werd verteld op verschillende manieren. De kinderen beluisterden een luisterboek, kregen een prentenboek met audio te zien en bekeken een animatie-video. Ondertussen werd gemeten wat er in het brein van de kinderen gebeurde op de drie verschillende momenten.

‘We lieten het verhaaltje van vijf minuten eerst alleen via audio horen, na een korte pauze met audio en plaatjes en allerlaatst werd een volledige animatie-video getoond’, vertelt leider van het onderzoek John Hutton.

LEES OOK: Onderzoek: laat het voorlezen voortaan maar aan papa over

Audio

Volgens John was de eerste versie, waarin alleen audio werd afgespeeld, voor de kinderen te lastig te volgen. ‘Het brein van de kinderen moest heel hard werken om het verhaal te begrijpen en echt te blijven volgen. Dit komt vooral omdat de gedachten van kinderen op deze leeftijd nog geen toegang hebben tot heel veel verschillende beelden. Simpelweg omdat ze nog niet zoveel van de wereld hebben gezien. Als iets wordt beschreven zonder plaatje, moet hun brein heel hard werken om erachter te komen wat het precies betekent. Voor kleine kinderen is enkel audio ‘te koud’.’

Prentenboek

In de geïllustreerde versie was er een fijne balans tussen visueel en audio. John vertelt dat de kinderen hierdoor veel beter opletten en meewerkten. ‘Als je een plaatje laat zien heeft een kind iets om mee te beginnen. Hij kan zijn fantasie op gang brengen en het verhaal levendig maken in zijn hoofd.’ En ja, dan wordt lezen pas echt leuk natuurlijk.

Animatie

De animatie video was volgens John weer te veel in een keer. De kinderen bleven aandachtig naar het filmpje kijken, maar konden de verhaallijn niet écht volgen. Laat staan levendig maken voor zichzelf. Ze waren niet echt betrokken bij het filmpje en snapten niet helemaal wat er gebeurde.

John maakt zich zorgen om de populariteit van videoverhalen. Kinderen vinden boeken steeds minder interessant en ontwikkelen hierdoor bepaalde netwerken in hun hersenen niet. De les voor ouders hierin is dat technologie leuk is, maar dat het de ervaring van een kind dat samen met zijn ouders een prentenboekje leest, nooit zal kunnen vervangen.

Mother.ly

Reageer op artikel:
Volgens de wetenschap zijn prentenboeken het allerbeste voor het brein van je kind
Sluiten