Prinsessen koekjes en Spongebob pasta: dít is wat je wilt weten over kindermarketing

Maaaaam, mag ik dit?

Kids

Adverteerders en marketeers spenderen veel geld om mensen aan te moedigen bepaalde keuzes te maken. Er wordt ingespeeld op individuele onzekerheden, er worden behoeften gecreëerd en (zogenaamde) oplossingen geboden. Niet alleen wij volwassenen, maar ook kinderen zijn bijzonder kwetsbaar voor dit soort manipulatie.

Kindermarketing wordt veel toegepast, denk aan koekjes met Disney prinsessen, punten sparen voor knuffels of pasta in de vorm van Spongebob.

Kindermarketing en voeding

De meeste voorbeelden van kindermarketing die je zelf kunt bedenken zijn waarschijnlijk producten uit de voedingsindustrie. Dat kan goed kloppen, want daar wordt kindermarketing het meest toegepast. Jonge kinderen hebben invloed op de uitgaven van ouders en komen op een bepaalde leeftijd dat ze zelf geld hebben en uit gaan geven. Waar eerst de focus lag op snoep en speelgoed, wordt er ook steeds vaker kindermarketing toegepast op onder andere kleding, schoenen, en computer producten.

LEES OOK: Open brief aan Freek en de marketingmeneer van de AH

Kwetsbaarheid

Jonge kinderen zijn erg kwetsbaar voor kindermarketing omdat ze niet in staat zijn om de bedoeling van marketing te begrijpen. Pas door de jaren heel zullen ze hier beter tegen bestand zijn. Rond 12 jaar begrijpen de meeste kinderen dat reclame bedoeld is om producten te verkopen. Ouders hebben rond deze leeftijd ook nog wel controle op de uitgaven van hun kinderen en wat ze de kinderen zelf geven. Maar zodra kinderen tussen 12 en 14 jaar zakgeld zelf geld beginnen te krijgen, wordt deze controle minder. Ook speelt op deze leeftijd internet en televisie een grotere rol en daarmee ook kindermarketing acties.

LEES OOK: Hoe de favoriete vloggers van je kind jou méér beïnvloeden dan je denkt

De ontwikkeling van kindermarketing

Bedrijven spelen veel in op het feit dat kinderen steeds meer tijd online doorbrengen. ‘Jouw vrienden vinden dit leuk’ is een makkelijke manier om reclame te maken. De grens tussen reclame en geen reclame is online vager. Daarnaast heeft marketing zelfs effect op hoe kinderen smaak ervaren. Zo is uit een eerder onderzoek gebleken dat kinderen exact hetzelfde product lekkerder vinden als het in een verpakking van McDonalds zit.

Wat vind jij, misbruiken marketeers de naïviteit van kinderen, of is het goed voor kinderen om met verleidingen om te leren gaan?