De klok een uur vooruit: heeft je kind daar nou écht last van?

Els van Asseldonk 23 mrt 2017 Kids

Zaterdagnacht gaat de klok een uur vooruit. Fijn: meer daglicht. Minder fijn: een uur minder slaap. Zetten volwassenen zich er wel overheen, maar kinderen? Hebben kinderen nou eigenlijk last van dat ene uur?

Kort gezegd: ja. Wel is er nog een aantal factoren die bepalen hoe groot dat effect is. Er is uitgebreid onderzoek naar gedaan en wij vatten de resultaten even voor je samen:

Ritme

Het slaapritme is een van deze bepalende factoren. Baby‘s (t/m vijf maanden oud) die nog weinig dag- en nacht besef hebben, hebben er weinig tot geen last van. Ze passen zich makkelijk aan. Baby’s die ouder zijn, hebben meer besef van dag en nacht en kunnen een beetje verward of huilerig zijn. Als kinderen de babyfase ontgroeid zijn, hangen de gevolgen af van of je kind een opblijver of een vroege vogel is. Kinderen die voor hun leeftijd ‘laat’ gaan slapen, hebben er meer last van, dan de kinderen die op tijd gaan slapen en er dus óók weer vroeger uitkomen. ‘Last’ wil zeggen dat ze overdag meer moe zijn en zich minder goed kunnen concentreren.

ThinkstockPhotos-76754131

Leeftijd

Daarbij speelt ook leeftijd een belangrijke rol. Want: hoe méér ‘zeggenschap’ een kind heeft over zijn/haar ritme, hoe minder last een kind heeft. Als ze jonger zijn, leven kinderen in het ritme van hun ouders en als ze wat ouder zijn in dat van bijvoorbeeld school. Ze hebben baat bij een strak ritme en weten niet beter. In de laatste jaren van de middelbare school en daarna ligt het ritme minder vast. Hoe ouder we worden, hoe makkelijker we ons aanpassen. Net als hele kleine baby‘s eigenlijk.

Hoe lang last?

Als een kind zowel een late opblijver is en tegelijkertijd erg veel baat heeft bij ritme, dan kan hij of zij er wel twee tot drie weken last van hebben. De onderzoekers geven zelfs het advies om het kind geen belangrijke en moeilijke toetsen te laten maken in de week nadat de zomertijd is ingegaan.

Wat kun je doen?

Je kunt als ouder een paar simpele dingen doen om je kind sneller te laten wennen. Zodra het ‘s ochtends tijd is om op te staan, maak dan de kamer van je kind zo licht mogelijk en zorg voor beweging. Kijk of je je kind misschien fietsend naar school kunt brengen of parkeer desnoods de auto iets verder van school. Misschien wil je kind wel een stukje hardlopen samen met jou!

‘s Avonds moet je juist proberen om het sneller ‘donker’ te maken in huis, door bijvoorbeeld eerder de gordijnen dicht te doen en lampen aan te zetten. Maar: niet te felle lampen en geen beeldschermen met fel licht! Dat werkt weer averechts.

Heeft jouw kind sowieso moeite om in zijn eigen bedje te gaan slapen? Lees dan: Zo krijg je je kleuter in zijn eigen bedje

Reageer op artikel:
De klok een uur vooruit: heeft je kind daar nou écht last van?
Sluiten