Een nieuw onderzoek zegt dat je het beste eerst koffie kunt drinken en dán kunt gaan slapen (ja, echt)

De twee belangrijkste uitvindingen van het universum (wat ons betreft dan) – koffie en slaap – de twee dingen die tot nu toe samen niet al te zinvol leken te zijn, zijn volgens de wetenschap eigenlijk juist effectiever in combinatie met elkaar.

Vertel meer! Oké, komt ‘ie:

Het onmogelijke

Het klinkt misschien onmogelijk, maar het blijkt dat koffie en dutjes – onze twee favoriete dingen – effectiever zijn in combinatie met elkaar. Koffiedutjes bestaan. Christmas has come early! Maar hoe werkt het dan, want koffie drinken om daarna in slaap te vallen is ons nog nooit gelukt. Koffie drinken, dan nog een half uur op je telefoon scrollen om vervolgens in slaap proberen te vallen is niet de truc.

Koffiedutjes

Hoe je dan wel het koffiedutje onder de knie krijgt? Allereerst moet je begrijpen hoe cafeïne je hersenen beïnvloedt, en in het bijzonder hoe het reageert op een chemische stof die onze hersenen produceren, adenosine genaamd. Adenosine is een stofje in je hersenen. Als dat stofje zich bindt aan bepaalde eiwitten in de hersenen die receptoren worden genoemd, neemt je hersenactiviteit af en krijg je een gevoel van slaperigheid. Het is dé manier van je hersenen om te zeggen dat je nu echt even een dutje moet gaan doen.

De cafeïne uit koffie lijkt wel wat op adenosine. Dat betekent dat het in dezelfde receptoren past, waardoor de adenosine wordt geblokkeerd en je je niet meer moe voelt. Toch kun je, ook na het drinken van kopjes koffie, je nog moe voelen. Dat komt omdat cafeïne niet alle adenosine kan blokkeren. Het ‘concurreert’ met adenosine, blokkert ook sommige adenosine, maar niet alles.

LEES OOK: Er is een wetenschappelijke reden waarom je juist van koffie of thee houdt

Slaap onttrekt op natuurlijke wijze de hersenen van adenosine. Als je het koffiedutje wilt kunnen beheersen, moet je voorzichtig zijn. Als je namelijk te lang dut kun je in een diepe slaap terechtkomen, waardoor het geen powernap meer is, maar eerder lijkt op een winterslaap – we kennen allemaal het gevoel wel als je random in slaap valt, een paar uur later wakker wordt en niet meer weet welk jaar het is. Ja, dat. Geen ideale manier om alertheid te bevorderen in ieder geval.

Dus de key tot het beheersen van het koffiedutje is timing. Het is belangrijk dat je je cafeïne snel tot je neemt (binnen een paar minuten), om vervolgens in slaap te vallen voordat de cafeïne je hersenen bereiken en je adenosine blokkeert. Een espresso zou perfect zijn. De tijd die de cafeïne nodig heeft om je hersenen te bereiken is ongeveer 20 minuten (de perfecte lengte van een powernap). Dus, twintig minuten slapen om wat adenosine op te ruimen, en precies rond de tijd dat je wakker wordt, begint de cafeïne in te kicken. Je wordt lekker energiek wakker dus.

Onderzoeken

Wetenschappers hebben dit fenomeen nog niet kunnen waarnemen omdat het in onze hersenen gebeurt. Het koffiedutjes-concept is puur gebaseerd op de bestaande kennis van cafeïne, slaap en hoe adenosine in de hersenen functioneert.
Er zijn wel studies gedaan om het idee te testen. In Engeland werden vermoeide participanten getest in een ‘rijsimulator’. De proefpersonen die een kwartier een koffiedutje deden, deden het beter dan degenen die alleen koffie of alleen een dutje deden. Zelfs deelnemers die niet volledig in slaap konden vallen in die 15 minuten, lieten minder fouten zien dan de andere deelnemers.

Er zijn ook onderzoeken die laten zien dat koffiedutjes mensen kunnen helpen om langer door te gaan en geen volledige nacht te slapen. Eén onderzoek liet 24 deelnemers 24 uur lang niet slapen, ze mochten alleen koffiedutjes doen. Twaalf van de deelnemers kregen cafeïne voor ze gingen slapen, terwijl de andere 12 een placebo kregen. Cognitietests lieten zien dat de mannen die vóór hun dutjes cafeïne hadden gebruikt, veel beter presteerden dan hun tegenhangers in de placebogroep – bijna het niveau dat ze zouden hebben bereikt tijdens een volledige nacht van slaap.

Te veel is niet goed

Het spreekt voor zich dat je deze techniek niet langdurig moet gebruiken. Doe wat je kunt om goede slaap te krijgen die je lichaam echt nodig heeft, maar geniet ook af en toe van het geschenk van een koffiedutje. Zet je timer op 20 minuten, neem een espresso en ga op de bank liggen waar je naam op staat 😉

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Een nieuw onderzoek zegt dat je het beste eerst koffie kunt drinken en dán kunt gaan slapen (ja, echt)
Sluiten