Koken zonder tarwe

Claire Easy Peasy 30 mei 2014 Eten

Sinds de hype rondom populaire boeken als “de voedselzandloper”, “suiker, zout, vet” en “broodbuik” is het de beurt aan tarwe om in het strafhoekje te zitten. Nu zijn wij – zoals jullie hopelijk inmiddels weten – niet echt fan van het uitsluiten van producten (oké een uitzondering daargelaten), denken we dat er met een gewone boterham op zijn tijd helemaal niets mis is en kunnen ook wij soms echt nog steeds wel genieten van een vers gemaakte witte pasta.

Toch denken we ook dat veel mensen er wel eens baat bij kunnen hebben om wat te minderen met al die tarwe. En dat vinden we vooral omdat:

1.
Zeker in ons Westerse maatschappij, gedurende de dag we veel te veel tarwe en geraffineerde koolhydraten zijn gaan eten. We staan op met ontbijtgranen, brood of crackers, nemen als tussendoortje mueslirepen of liga’s, eten als lunch brood en ’s avonds is ons bord vaak voor meer dan de helft gevuld met pasta, rijst, couscous of aardappel. Dat kan echt wel wat minder.

2.
De hedendaagse tarwe die we vinden in (kant-en klare) broodjes, maaltijden & snacks zijn inmiddels zo geraffineerd dat er weinig over is van de voedingsstoffen die de hele graankorrel oorspronkelijk biedt. En daarmee voor je lijf weinig doet behalve het leveren van ‘snelle’ suikers.

Bluebelle geeft je daarom 3 x inspiratie voor een tarwe twist:

courghetti

1. Courghetti

All you can eat Pasta, wie wil dat nou niet? Want hoewel een klein bordje pasta op zijn tijd best kan – zeker wanneer je kiest voor een volwaardiger deegsoort dan de witte variant – blijft het een verslavende dikmaker. Hallelujah voor de spiral slicer. Daarmee maak je in een handomdraai deze Bluebelle Courghetti met pecan pesto! En het mooie is: je kunt er zo veel van eten als je wilt.

Het is de perfecte lunch of lichte avondmaaltijd voor de hopelijk warme zomerse dagen die eraan gaan komen! Makkelijker te maken dan je denkt, je steelt gegarandeerd de show bij je gasten aan tafel en deze ‘pasta pesto’ bevat in vergelijking met zijn originele broertje dubbel zoveel voedingsstoffen waar je lijf iets mee kan.

[Nodig]

(voor 2 personen)
– 1 middelgrote courgette (BIO!)
– 1 kleine zoete witte of rode ui
– 1/2e zachte eet rijpe avocado
– handvol paranoten of gemende noten (walnoten, cashews, hazelnoten)
– stuk of 5 gedroogde tomaatjes
– sap van 1 a 2 citroenen (BIO)
– 2 eetlepels olijfolie extra vierge voor de pesto
– 1 eetlepel voor de tomaatjes
– 1 theelepel honing
– snufje chili of cayennepeper
– beetje zeezout (of Himalaya zout)
– gemengde tomaatjes (oranje, rood, geel)
– kruiden naar keuze (bijvoorbeeld koriander of basilicum)
– evt. hempseeds en wat feta.

[Bereiden]

Verwarm de oven voor op 180 graden. Was de tomaten en de courgette. Doe de gekleurde tomaatjes in een ovenschaal, besprenkel royaal met olijfolie en zet zo’n 15 minuten in de oven totdat ze gaar zijn. Schil ondertussen de ui en de avocado. Pers de citroenen. Doe de ui, noten, gedroogde tomaatjes, citroensap, chilipeper, zout, honing en kruiden in de magimix of keukenmachine of pureer met een staafmixer tot een ‘pesto’. Voeg de avocado als laatste toe en meng er ook grof doorheen. Test even of je de scherpte van de ui niet te erg proeft, is dat wel het geval voeg dan nog wat extra noten en honing toe.

Snijd voor de courghetti het kapje van de voor- & achterkant van de courgette, plaats op een spiral slicer en draai tot pastaslierten. Meng de pesto door de rauwe slierten, garneer met tomaatjes en eventueel nog wat hempseeds en/of feta.

veggie_taco1

2. Veggie Wrap

Wraps! Wij zijn er gek op. Super easy om mee te nemen en ook de kindjes zijn er gek op. Deze variant is ook echt een aanrader om eens uit te proberen. Gemaakt van stevige slabladeren (je kunt ook witte kool gebruiken!) in plaats van de mais/tarwe variant. Gezond, licht én knapperig.

[Nodig]

– Een paar stevige bladeren van ijsbergsla of witte kool
– 1 paprika in reepjes gesneden
– ½ komkommer in repen gesneden
– groene asperge tips
– paar kleine tomaatjes
– basilicum

Voor de dip:
– 1 avocado
– kikkererwten (uit een glazen pot)
– paar blaadjes koriander
– 3 tl citroensap
– 3 el extra vierge olijf olie
– zout, peper & chilipoeder

[Bereiden]

Haal het eerste blad voorzichtig van de ijsbergsla/witte kool. Doe dit weg. Snij de onderkant van de ijsbergsla/witte kool af en pel voorzichtig de buitenste grote bladeren zodat ze heel blijven. Leg deze op een bord. Ontdoe de komkommer en paprika van de zaadlijsten en snij in repen. Doe ze in aparte bakjes. Snij de tomaten in kleine blokjes en mix met gesneden basilicum. Doe in een bakje. Blancheer de asperge tips en ook dit gaat in een, juist: apart bakje. Pel de avocado en doe in een blender met 1 el olijfolie, 1,5 tl citroensap, koriander, chili peper & zout. Blend tot guacamole. Was de bio kikkererwten en doe hetzelfde als met de avocado: in een blender met 1 el olie, 1,5 tl citroensap, chilipeper, koriander, zout & peper. Leg een blad op een bordje en vul met reepjes groenten en dip. Rol de bladeren dicht en eet als een taco.

Voor een niet vega variant kun je er natuurlijk ook stukjes kip bij bakken!

bloemkool_couscous_02

3. Bloemkool couscous

Zin in couscous maar zonder de geraffineerde tarwe? Dan is dit écht een aanrader! Gemaakt van bloemkool. Super snel klaar, lekker licht en ook de kinderen lepelen het zo naar binnen. Tenminste…die van ons en oké op de zeekraal na ;-).

[Nodig]

(voor 4 personen)
– 1 middelgrote bloemkool (liefst bio)
– stuk of 8 – 10 cherry tomaatjes
– bosje koriander
– 2/3 courgette
– 1/3 bakje zeekraal (optioneel)
– zwarte olijfjes
– wat stukjes kaas. Wij kozen dit keer voor haloumi, maar feta of gewone boerenkaas kan ook. Niet te veel.
– 3 el olijfolie
– 1 el citroensap
– peper & zout

[Bereiden]

Haal de groene bladeren van de bloemkool en snijd de harde kern eruit. Doe de roosjes in de magimix en pulseer totdat je couscous hebt. Niet te lang en niet te hard want dan krijg je eerder een smeerbare pasta dan een korrel.

Was de tomaatjes, courgette & zeekraal. Pluk wat korianderblaadjes, halveer de olijfjes, snijd de tomaatjes in vieren en de kaas in blokjes. Gebruik je ook haloumi? Wok deze dan even kort tot het goudbruin is. Wok ook de courgette en voeg als laatste de zeekraal nog even toe.

Maak een dressing van olijfolie, citroensap, zout & peper. Voeg eventueel een heel klein beetje honing toe. Roer de dressing door de bloemkool couscous en voeg alle ingrediënten toe.

Reageer op artikel:
Koken zonder tarwe
Sluiten