Chiara Izelaar
Chiara Izelaar Gezondheid 12 feb 2019

Waarom de kwaliteit van je nachtrust belangrijker is dan de kwantiteit

Heb je doordeweeks een etentje, borrel of uitstapje? Dan kijk je waarschijnlijk om de haverklap op je horloge. Als je – bij wijze van – om half 10 thuis bent kun je nog eventjes douchen en een stuk lezen voor bedtijd. We moeten immers voldoen aan 8 uur nachtrust om de volgende ochtend fris en fruitig te ontwaken.

Hoewel de meeste vrouwen zich focussen op de duur van hun schoonheidsslaapje, zit een goede nachtrust ‘m niet in de kwantiteit, maar juist in de kwaliteit. Tenminste, als het gaat om onze cognitieve gezondheid dan.

Voorkom hersenschade

Eerder is bewezen dat een goede nachtrust Alzheimer kan voorkomen. Onderzoekers ontdekten echter ook dat de kwaliteit van onze nachtrust ook invloed heeft op onze cognitieve gezondheid. Wanneer je minder diep slaapt, je nachtrust (vaak) wordt verstoort of onrustig bent in de nacht produceer je meer hersenproteïne. Een verhoogd niveau van dit stofje staat niet alleen in verbinding met de ziekte van Alzheimer, maar ook met andere vormen van hersenschade. Zo kun je op latere leeftijd moeite krijgen met waarnemen, denken, taal, bewustzijn, geheugen, aandacht en concentratie. Al met al draagt een goede nachtrust dus bij aan een gezonde levensstijl en een optimale werking van je hersenen tot ver in de toekomst.

Tips voor een goede nachtrust

Je hoeft niet perse iedere avond – stipt – op dezelfde tijd naar bed te gaan. Wanneer je een before bedtime routine aanhoudt, zoals bijvoorbeeld een stukje lezen, douchen of een kop warme melk drinken, zal je lichaam deze routine op een gegeven moment herkennen. TIP: schrap technologische tools, het licht van je tablet, telefoon of laptop blokkeert de aanmaak van melatonine; het slaaphormoon. Als je het fijn vindt om s’avonds te sporten, is het verstandig om dit eerder op de avond te doen dan vlak voor je gaat slapen. Lichaamsbeweging stimuleert endorfine, waardoor je je naast uitgeput ook erg gelukkig en mentaal energiek kan voelen. Ga liever voor yoga of mediteer voor je je bed induikt.

Dit kan de reden zijn waarom je zo moe bent na een goede nachtrust

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Iedere zaterdag het beste van Famme in je mailbox

Begin je weekend goed met de mooiste verhalen van Famme

Reageer op artikel:
Waarom de kwaliteit van je nachtrust belangrijker is dan de kwantiteit
Sluiten