Lijd jij aan mamnesia?

Muriel Oonincx 28 apr 2014 Mind

Vlijmscherp was mijn geest. Zonder agenda kwam ik exact op het juiste tijdstip bij een afspraak aan en je kon me gerust om de weekendboodschappen sturen zonder lijstje. Totdat ik zwanger werd en drie kinderen baarde in drie jaar. Sindsien is mijn hoofd een zeef en ik vraag me al een tijd lang af of ik nu echt aan mamnesia leidt…

Legendarisch is de keer dat ik naar de supermarkt stiefelde voor een pak melk om er thuis achter te komen dat ik die ochtend ook al speciaal voor melk op en neer was gegaan naar het dorp… Of de keer dat ik mijn ene kind op school had afgezet en er pas bij het station achterkwam dat ik vergeten was de baby bij de crèche af te leveren, ajj. Een vrij recente studie uit de UK toont aan dat ‘pregnancy brain’ ofwel zwangerschapsdementie meer is dan een fabeltje. De extreme vergeetachtigheid die zwangere of post-zwangere vrouwen vertonen lijkt dus een verklaring te hebben. En dat is een hele opluchting.

77817046

Bewijs

Onderzoekers aan het Bradford Instituut vroegen zwangere en niet-zwangere vrouwen om een computer test te doen waarbij aandacht en geheugen voor korte termijn zaken gemeten werd. De zwangere vrouwen presteerden aanzienlijk slechter. Het onderzochte aantal was overigens niet bijster indrukwekkend.

Critici

HealthDay zegt hierover: ‘Vergeetachtigheid en aandachtsproblemen zijn fenomenen die veel genoemd worden door zwangeren, maar er is nog steeds geen wetenschappelijke verklaring voor gevonden hoe dit zou kunnen komen. Sommige critici vragen zich af of het überhaupt bestaat.’

Omdat angst en depressie ook meer voorkomen bij zwangeren, geloven onderzoekers dat hormonale veranderingen een rol kunnen spelen bij neurologische veranderingen die het geheugen aantasten. Maar weet je wat ook angstig is. Het gevoel hebben dat je je kop verliest. Wat er ook achter mijn mamnesia mag zitten, ik heb geen zin om het mijn leven te laten beïnvloeden. Volgens experts duren de effecten ongeveer tot drie maanden na de zwangerschap. En ookal duurt het bij mij veel langer (dit zal vast ook andere redenen hebben), tot de tijd dat het ‘over’ is geef ik je nu alvast wat tips voor jou of je zwangere vriendin:

1. Schrijf dingen op
Draag een klein notitieboekje bij of neem berichtjes van jezelf op in je telefoon. Zet hier snelle memo’s in die je helpen herinneren aan de dingen die je gauw vergeet. Hou ook een gedetailleerde agenda bij. En maak een lijst. De gemiddelde mens houdt een mentale lijst in zijn hoofd bij van zeven zingen, terwijl jij nog moeite hebt om de naam van de kat van de buren te herinneren.

2. Slaap meer
Dat is makkelijker gezegd met een 3 kilo wegende baby in je buik die denkt dat je blaas een trampoline is, laatst staan als je een baby in huis hebt, maar maak toch van slaap je prioriteit. Het zal je geheugen verbeteren en gelijk je gemoedstoestand een stuk doen opknappen.

3. Versimpel
Ben je net als ik was tot het laatste moment in touw of aan het werk en na de geboorte druk met andere kleintjes en het bakken van cupcakes voor de crèche om te trakteren dat de kleine geboren is? Richt je op je baby en eventuele kinderen en laat werk, het opknappen van schuur of bakken van appeltaarten voorlopig lekker zitten. Houd-het-simpel.

Leid jij nu of heb je ooit geleden aan mamnesia? Famme wil heel graag weten welke geestige of suffige dingen jij vergeten bent. Share het met ons!

Reageer op artikel:
Lijd jij aan mamnesia?
Sluiten