7 zinnen die we zouden moeten stelen van Montessori leraren

Muriel Oonincx 12 mrt 2018 Kids

De keuze om je kinderen naar een Montessorischool te laten gaan is vaak een zeer bewuste. De manier van aanpak en filosofie over de ontwikkeling van een kind is niet in een paar zinnen uit te leggen. Hoewel… Om een beetje te snappen wat Montessorionderwijs en leraren proberen over te brengen op hun leerlingen zou je vooral moeten letten op de meest voorkomende zinnen die zij gebruiken in de klas.

Leraren van het Montessorionderwijs spreken kinderen aan op een manier die het kind als een volwaardig mens beschouwt, respect toont én heel duidelijk verwachtingen weergeeft. Kinderen worden geleerd om zelfstandig te werken en zelfkritisch na te denken over hun keuzes. Dit zorgt er onder andere voor dat kinderen in een veilig omgeving zelf leren ontdekken, de kans krijgen eigen talenten te ontwikkelen en ze zelf leren plannen en keuzes maken.

Deze 7 veelgebruikte zinnen in het Montessorionderwijs kun je zo kopiëren als ouder en toepassen bij jezelf thuis:

Het is misschien even wennen aan de vorm en het taalgebruik, maar er zit veel waarheid in de aanpak van de Montessori methode.

1. Ik zag dat je hard gewerkt had aan je project

Niet alleen veelgebruikt bij Montessorionderwijs, maar ook door opvoed deskundigen aangeraden. Focus niet te veel op wat je kind doet, maar vooral hoe hij het doet. Proces over product noemen ze dat. Ze hebben het op school niet over hoe goed een werkje is of hoe mooi er geschreven is, maar bijvoorbeeld dat ze zich lang geconcentreerd hebben en dat het schrijfresultaat door iedereen gemakkelijk gelezen kan worden en er veel aandacht aan het gedetailleerd schrijven besteed is.

Het benadrukken van de inzet van je kind op gedrag of werk (in tegenstelling tot vertellen hoe goed of knap hij is) helpt hem enorm bij het geloven dat zijn eigen inspanningen het resultaat zijn van beter worden in iets/

2. Wat vind je zelf van je tekening?

Kinderen beoordelen zichzelf in het Montessorionderwijs. De leraar dient meer als gids in het leren, waarbij het vooral gaat om zelf ontdekken. In de klas worden natuurlijk wel alle benodigdheden en materialen ter beschikking gesteld en doceert een leraar wel. Als een kind vraagt ‘wat vind je van mijn LEGO bouwwerk’ dan kun je in plaats van ‘mooi, geweldig en wat heb je dat goed gedaan’ ook zeggen ‘wat vind je er zelf van, hoe heb je de vorm bedacht en welke kleuren blokjes heb je gebruikt?’

Een groot deel van leren en groeien zit in het zelf analyseren van eigen werk.

3. Heb je zelf nagedacht waar het kan zijn?

Geef toe, als je jonge kind iets kwijt is ga je als ouder maar al te vaak meteen zoeken om vaak (triomfantelijk) terug te komen met het verloren speelgoed, de uitgeschopte schoen of wat dan ook. Onafhankelijkheid is een belangrijke pijler in het Montessorionderwijs en dit geld net zo goed voor thuis. Kinderen hebben er het meeste aan om dingen zelf te doen. Dus denk nog eens na als je kind vraagt ‘mama, waar ligt mijn schooltas’ en counter zijn vraag met ‘waar denk je dat die zou kunnen liggen, ga eens na.’

Laat je kind of kinderen hun eigen probleempjes oplossen door ze te stimuleren zelf na te denken en te zoeken.

4. Bij welk deel kan ik je helpen?

Sommige taken zijn nog te groot voor een kind en dit hangt helemaal af van leeftijd en ervaring. In plaats van bij alles te helpen zal een Montessori leraar de verantwoordelijkheid bij het kind laten, maar te vragen waar ze kunnen ondersteunen om de taak tot een goed einde te brengen. Als ouder kun je dus in plaats van te zeggen ‘laat mij het maar doen voor je’ of ‘je bent ook nog wel een beetje klein voor deze taak’ je richten op ondersteuning. Als je ziet dat de grote hoop speelgoed, die opgeruimd moet worden te veel is voor het moment van de dag, vraag dan ‘welk speelgoed zal ik helpen opruimen?’ Op die manier doe je het samen, maar is hij zelf nog steeds ‘in the lead.’ En dat geeft een geweldig gevoel van verantwoordelijkheid.

Door goed naar je kind te kijken, zie je waar een taakje of klusje te overweldigend aan. Bied je hulp en en creeer een samen lossen we het op-gevoel.’

5. In onze klas, doen we dat zo…

Bij ons thuis doen we dit op deze manier. In plaats van te zeggen dat iets niet mag of verboden is, leg je uit dat er regels en normen en waarden zijn waar de groep zich aan houdt. Op deze manier laat je zien dat het een manier van leven samen is in tegenstelling tot het afgeven van orders en regels die bepaald worden van ‘hogeraf.’

‘In dit huis blijven we zitten aan tafel tot iedereen klaar is met eten.’ Klinkt een stuk symphatieker dan ‘zitten blijven!’

6. Laat hem zijn ding doen, hij is zich aan het concentreren

In het Montessorionderwijs is tijd om te concentreren een heilig goed. In tijdsblokken is er in de klas veel tijd om onafgebroken lang aan een project te werken. Zonder storen, zodat er voldoende ruimte is om volledig in iets op te gaan. Zo kan het thuis ook werken. Als je je kind supergeconcentreerd een tekening ziet maken is de verleiding groot om complimentjes te geven en aan te moedigen. Maar eigenlijk haalt dit je kind uit zijn concentratie.

Hoe verleidelijk ook, geef je kind de ruimte om zich ongestoord te concentreren en volledig te laten opgaan in spel. Als de tijd het toelaat, schuif dan ook eens de tijdsregels op. Een half uurtje later eten kan ook!

7. Volg het kind goed

Een belangrijke zin en regel binnen de Montessori leer. Deze zin wordt niet geuit naar het kind, maar naar ouders en andere leraren. Het allerbelangrijkste is dat een kind zijn eigen pad volgt. Bij de een gaan ontwikkelingen in taal, rekenen of op sociaal gebied of sportief vlak anders dan bij de ander. Dit eigen tijdspad is essentieel voor de ontwikkeling.

Elk kind is uniek en heeft een eigen koers en pad. Door een kind goed te observeren, te begrijpen en te volgen kun jij als ouder op de juiste momenten helpen en ondersteunen.

Op 14 en 21 maart is het Landelijke Montessoridag, waarbij je kennis kunt maken met het Montessorionderwijs en een Montessorischool kunt bezoeken. Mocht je geïnteresseerd zijn check dan hier de site voor deelnemende scholen.

Reageer op artikel:
7 zinnen die we zouden moeten stelen van Montessori leraren
Sluiten