10 x levenslessen waar je een stuk gelukkiger van wordt

Body & beauty

In de drukte van alledag is het belangrijk om stil te staan bij wat écht belangrijk is in het leven. De Nederlandse schrijver, inspirator en coach Michael Pilarczyk helpt belemmerende denkpatronen van mensen te onderbreken, zodat je alles uit dit leven kunt halen. Met zijn boek Leef Je Mooiste Leven geeft hij tips waar je dus een stuk happier van wordt. De opbrengsten van zijn boek gaan naar de bouw van een weeshuis in Nepal.

Michael richtte de Mastermind Academy op om mensen te leren de beste versie van zichzelf te zijn. Al meer dan twintig jaar lang heeft hij zijn eigen coaches en leraren die hem bij de les houden en deze wijze woorden geeft hij nu door aan de mensen die hij zelf coacht. ‘De één is snel van een burn-out af, de ander verdubbelt zijn omzet. Allemaal omdat ik ze help uit hun dagelijkse sleur te komen.’ Klinkt goed, toch? Een kleine sneak peek van de fijne tips uit zijn boek willen we je daarom absoluut niet onthouden.

1. Maak elke dag een prioriteitenlijst

Structuur zorgt voor een heldere geest. Een drukke baan en een idem huishouden vragen om een prioriteitenlijst. Schrijf de dingen die je moet doen op en begin uiteraard bij het belangrijkste. Streep het punt dat je gedaan hebt af, dat geeft voldoening. Merk je dat je het lijstje telkens niet helemaal kunt afwerken, dan wil je dus teveel in te weinig tijd. Maak keuzes, en zorg daarmee dat je je stressniveau zo laag mogelijk houdt.

2. Leer accepteren

Hoe graag je ook de beste moeder, partner en vriendin wilt zijn, dat kan niet. Helaas mis je veel meer dan dat je meemaakt, en de enige manier om je daarbij neer te leggen is door het te accepteren. Hoe meer tijd je verdoet met het overdenken van dingen en je zorgen maken, hoe ongelukkiger je jezelf maakt.

3. Wees dankbaar

Vaak vergeten we stil te staan bij de mooie dingen die we hebben en doen. Mensen zijn geneigd niet lang stil te staan bij kleine dingen en maar door te denderen. Je wordt je een stuk bewuster van de dingen die je hebt als je elke avond voordat je gaat slapen nagaat waar je dankbaar voor bent geweest die dag. Het feit dat je hier bewust van wordt en de dingen benoemt zorgt ervoor dat je met een positief gevoel gaat slapen, en dus waarschijnlijk ook een stuk frisser wakker wordt.

4. Krijg grip op je eigen gedachten

Je hersenen zijn net als spieren te trainen. En dat kun je gewoon zelf. Als je jezelf leert om meester te worden over je denkwijzen, dan begrijp je waar je gedachten vandaan komen en kun je dus de negatieve varianten tackelen voordat ze de overhand krijgen. Door je bewust te worden van je gedachten kun je jezelf trainen niet te lang in een negatieve vibe te blijven hangen.

5. Doe waar je van houdt

Als je iets écht heel erg leuk vindt, kost het je weinig opgelegde inspanning om te bereiken wat je voor ogen had. Vind je je baan vreselijk, dan kost het je waarschijnlijk bakken energie om goed te presteren. Zonde! Helaas kun je niet alles doen wat leuk is en moet je soms dingen doen die je niet leuk vindt, maar probeer belangrijke keuzes vanuit je hart te maken. Dan hou je ze langer vol en heb je er meer plezier in.

6. Oordeel niet te snel

Als je snel je oordeel klaar hebt, getuigt dat negen van de tien keer van kortzichtigheid. Het is je eigen versie van de werkelijkheid, en daardoor doe je jezelf tekort als je niet verder kijkt dan je eigen waarheid. Luister naar wat anderen te vertellen hebben en stel je open voor hun versie van de waarheid. Op die manier verruim je je blik en zul je zien dat je meer leert.

7. Overwin je angsten

Angst is gezond, maar niet de allerbeste raadgever, zoals ze zeggen. Wie zich laat leiden door angst ontwikkelt passief gedrag, en passief gedrag zorgt ervoor dat je stil komt te staan. Durf je angsten te accepteren en probeer ze te overwinnen. Je zult zien dat je er een enorme positiviteitsboost van krijgt die voor bakken nieuwe energie zorgt.

8. Maak van een mug geen olifant

Doemdenken is killing en vaak de grootste onzin. Bekijk de situatie zoals hij is en niet zoals hij zou kunnen zijn. Daarmee vergooi je je energie en knallen de negatieve gedachten in no-time je hoofd binnen. Wordt niemand blij van.

9. Maak tijd voor jezelf vrij

Als moeder is dit vaak een onmogelijke taak en juist daarom zo belangrijk. Hoe druk je het ook hebt, gun jezelf een kwartiertje stilte per dag. Dat klinkt kort, maar je zult zien dat je door je alledaagse gehaaste instelling geen kwartier kunt stilzitten. Probeer het daarom wel te doen, en neem de tijd om aan helemaal niks te denken. Dit lukt de eerste vijf keer niet, maar oefening baart kunst.

10. Help anderen

Als je klaarstaat voor anderen, word je daar zelf ook gelukkig van. Dat hoeft niet meteen iets groots te zijn, iemand met een kinderwagen in het openbaar vervoer helpen zorgt al voor genoeg geluk voor beide partijen. Win-win!

Draag je steentje bij

Door een grote aardbeving is een weeshuis in Nepal compleet verwoest, waardoor er tientallen kinderen zonder dak boven hun hoofd leven. Mick Bröcker (24) verhuisde naar Kathmandu en richtte de Ombir Foundation op om dit weeshuis weer op te bouwen. Samen met Michael is hij een enorme inzamelingsactie begonnen om het streefbedrag van 50 duizend euro bij elkaar te krijgen. Dat kunnen de heren niet zonder jouw hulp. De volledige opbrengst van Michaels boek gaat naar de bouw van het weeshuis. Wil je doneren en er zelf ook wat van opsteken? Bestel zijn boek hier.

Dit is de leeftijd waarop mensen het meest ongelukkig zijn in hun leven

Meer leuke content? Like ons op Facebook