Lidl ligt onder vuur vanwege ‘seksistische’ Moederdag-advertentie
Niets zegt zoveel ‘ik hou van je mam’ als haar een strijkijzer cadeau doen op Moederdag – zei geen enkele moeder nooit. Lidl sloeg de plank dan ook even goed mis met hun advertentie.
#dankefürnichts
De Duitse supermarktketen claimt dat je je liefde voor je moeder niet beter kan uiten dan door haar een strijkijzer of naaimachine cadeau te doen. Je snapt: dat pikken onze oosterburen dus mooi niet. Middels de hashtag #dankefurnichts uitten ze hun onvrede op Twitter. ‘Hoe kan zoiets anno 2018 nog gemaakt worden?’, vraagt iemand zich (terecht) af. ‘Lieve Lidl, voor Vaderdag wil ik graag een naaimachine met blauwe hartjes’, grapt een ander.
Feedback
Inmiddels heeft de supermarkt de advertentie teruggetrokken. ‘Rond feestdagen bieden we speciale promotieproducten aan voor een sterk gereduceerd tarief. Dat wordt meestal heel erg gewaardeerd’, zegt een woordvoerder die zelf nog een beetje verbaasd lijkt. ‘We betreuren dat onze huidige actie heeft geleid tot onvrede en we nemen de feedback heel serieus.’
In plaats van strijkijzers en naaimachines, prijst Lidl nu onder meer handtassen, sieraden en sjaals aan ter ere van Moederdag. Dat komt in ieder geval al een stuk meer in de richting.
Zum Muttertag ist es Zeit, danke zu sagen, findet @lidl. Mit Bügeleisen, Saugroboter und Nähmaschine. Ähm, nee.#dankefürnichts pic.twitter.com/ef4kRQWT4q
— Pinkstinks.de (@pinkstinksde) May 3, 2018