Lisette schrijft brief aan Jeugdjournaal over Cito-toets en ouders delen hem massaal

De avondeditie van het Jeugdjournaal van 10 mei 2017 opent met het nieuws over de bekendmaking van de Cito-scores. De presentatrice vertelt dat er in Nederland vijf leerlingen zijn die nul fouten hebben gemaakt: een topprestatie. Lisette van den Beld, leerlingbegeleider op een vmbo-school, zegt geschrokken te zijn van de manier waarop er in het item te zien is dat de hoge scores van de leerlingen ‘gevierd’ worden en schrijft een open brief aan het Jeugdjournaal.

‘Beste redactie van het Jeugdjournaal, vandaag zat ik met mijn dochter naar het Jeugdjournaal te kijken. Ik ben heel erg geschrokken van de manier waarop jullie de einduitslag van de Cito in beeld hebben gebracht,’ begint ze haar brief. ‘Leerlingen die uitstromen naar het vmbo zijn vrijwel altijd de leerlingen in de klas met de laagste cijfers, het langzaamste begrip en de slechtste werkstukken. Leerlingen die in toch nog verrassend veel situaties zichzelf dom voelen hierdoor en soms zelfs gepest worden.’

Applaus voor nul fout

In het item is te zien is hoe de kinderen van basisschool Stokland in Son en Breugel die hoog gescoord hebben in het zonnetje worden gezet met ‘champagne’. In de klas zit Maud, een meisje dat nul fouten maakte in haar toets. Zij werd naar voren geroepen en kreeg applaus van de klas en de meesters. Volgens Lisette wordt zo’n toets op deze manier neergezet als een prestatiemiddel, in plaats van een middel om het niveau van een kind te bepalen.

525 of lager

‘De Cito-eindtoets is bedoeld als hulpmiddel voor de bepaling van het niveau. In jullie item wordt de Cito-toets een prestatie. Ik zie een school die met een soort champagne de uitslag bekend maakt en die de best presterende leerling in het middelpunt van de belangstelling laat staan, terwijl dit meisje gewoon op haar niveau heeft gepresteerd. Er wordt gesproken over hoge Cito-scores en hoe blij iedereen er mee is. Maar waar is de aandacht voor de leerling die een score van 525 of lager heeft? Die eigenlijk ook supertrots mag zijn op zijn/haar prestatie?’

LEES OOK: Leraar Paul schrijft de beste brief over Cito aan zijn leerlingen

Zwaar ondergewaardeerd

In de laatste alinea van haar brief schrijft ze dat ze vindt dat er wat meer aandacht naar de vmbo-leerling mag. ‘Deze leerling is zwaar ondergewaardeerd in onze samenleving en wordt maar gepusht om door te stromen naar havo/hbo en zonder het te beseffen werken jullie daar ook aan mee. Help deze groep leerlingen ook eens door hun prestaties in beeld te brengen. Wat is onze maatschappij zonder vakmensen als bouwvakkers, verzorgenden, monteurs, winkelmedewerkers, tuinmannen?’

Reacties

Haar brief wordt massaal geliket en Lisette krijgt veel bijval in de reacties. Zo zegt Dionne: ‘Ik was er zelf eentje van… één van die leerlingen die zich op de basisschool dom voelde, dus weet ik als geen ander hoe dat voelt!’ Ook Gwen kan zich vinden in het bericht van Lisette: ‘Helemaal mee eens! Daarnaast zijn er ook nog leerlingen die de Cito-toets (momentopname) helemaal niet op hun niveau hebben gemaakt en dus een veel lagere score hebben dan ze ‘verdienen’. Zij voelen zich al zo rot en dan komen dit soort items er nog eens overheen.’

Pauline bekijkt het van een andere kant: ‘Ik heb het ook gezien, maar totaal anders ervaren. Ik zag leerlingen die trots op zichzelf waren omdat ze een hogere score hadden dan ze zelf hadden verwacht. Ik zag leraren die trots waren op al hun leerlingen en die champagne uitdeelden omdat iedereen trots op zichzelf mag zijn! Naar mijn idee laat het Jeugdjournaal iedereen in zijn waarde. Het kan zijn dat ze net de vwo-leerlingen eruit hebben gepikt, maar daarmee zeggen ze niets over andere leerlingen.’

Lees de volledige brief van Lisette aan het Jeugdjournaal hier:

Testje: zou jij nog een voldoende halen voor de Cito-toets?

Facebook Lisette

Reageer op artikel:
Lisette schrijft brief aan Jeugdjournaal over Cito-toets en ouders delen hem massaal
Sluiten