Lianne Kersten
Lianne Kersten Mind 3 mei 2014

Maak van positiviteit een gewoonte

Je hebt van die mensen die zich niet gemakkelijk van de wijs laten brengen door tegenslagen en altijd vrolijk lijken. Soms jaloersmakend voor de doemdenkers onder ons. Maar er is goed nieuws! Positief denken kun je leren. Met deze 7 tips is het glas ook bij jou vaker halfvol.

1. Wees dankbaar

Hier begint het eigenlijk mee. Het kan dan nog steeds zo zijn dat je niet genoeg geld hebt, maar zolang je dankbaar bent voor wat je wél hebt (zoals een fijne familie, kinderen, werk, vrijheid, vrienden) zal de rest minder uitmaken. Wanneer je niet goed in je vel zit ben je vaak geneigd te gaan mopperen. Benut deze ‘klaagtijd’ liever om eens uit te spreken waar je allemaal blij mee bent. Dankbaarheid kun je oefenen!

2. Schrijf elke dag een positief punt op

Leg een notitieboekje naast je bed en schrijf iedere avond iets op wat goed was die dag. Dat kan iets grappigs zijn, een gezellig moment, een mooi uitzicht, lekker eten: alles wat jou die dag een glimlach bezorgde. Dit opschrijven leert je opmerkzamer en dankbaarder te worden voor die kleine dingen, en wanneer je in een dipje zit zul je merken dat je er sneller weer uit bent.

3. Begin klein

In één dag je hele denkpatroon veranderen in alleen maar positieve gedachtes gaat waarschijnlijk niet lukken. Het positiever gaan denken is een proces. Begin dus klein (bijvoorbeeld met tip 3) en breidt je nieuwe manier van denken op die manier uit.

4. Lees inspirerende boeken

Je hoeft niet meteen je eigen guru te worden: er zijn genoeg inspirerende mensen die hun gedachtes en levenslessen voor jou op papier hebben gezet. Als een boek lezen niet echt jou ding is, of je komt er simpelweg niet aan toe, ga dan eens op zoek naar inspirerende artikelen of blogs. Maak er een gewoonte van om een paar keer per week een stuk te lezen.

5. Herinner jezelf er aan

Schrijf op kleine briefjes je favoriete inspirerende quotes en hang ze op plekken waar je ze ziet, bijvoorbeeld naast je spiegel, op je computer of op de koelkast. Zo wordt je er door de dag heen aan herinnert om positiever te denken.

6. Mijd negatieve mensen

Soms gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer mensen die energie kosten te ontwijken en zoek mensen die je energie geven juist op. Je merkt al gauw bij welke mensen je je fijn voelt en bij welke niet. En hoe lastig het ook kan zijn, ook dit kan soms veranderen door de jaren heen.

7. Mediteer

Een tip die je vast vaker gehoord hebt: mediteren zorgt ervoor dat je positiever in het leven staat. En ook al heb je hiervoor maar 15 minuten per dag nodig, vaak schiet het er in alle drukte toch bij in. Apps als Buddhify en Headspace hebben speciale meditatie podcasts die je lopend, fietsend of in het openbaar vervoer kunt luisteren.

Reageer op artikel:
Maak van positiviteit een gewoonte
Sluiten