Maakt deze simpele truc je echt zelfverzekerder in 30 dagen?

Persoonlijk

Weinig zelfvertrouwen ligt vaak aan de basis van persoonlijke problemen, zo ontdekte de Amerikaanse therapeut Jennice Vilhauer. Daarom bedacht ze een oplossing voor haar patiƫnten om ze binnen dertig dagen zelfverzekerder te maken.

‘Wanneer je voortdurend denkt aan wat je niet leuk vindt aan jezelf, wordt het een automatisch proces om negatief te denken en juist dit patroon moet doorbroken worden,’ zegt Jennice. Daarom gaf zij de volgende simpele opdracht mee aan haar patiĆ«nten.

Het enige wat je nodig hebt is pen en papier:
– Schrijf elke avond, vlak voordat je naar bed gaat, drie dingen op die je die dag goed gedaan hebt.
– Lees het lijstje de volgende ochtend voordat je opstaat.
– Blijf elke dag drie nieuwe dingen aan de lijst toevoegen.
– Herhaal dit dertig dagen lang.

Bron: L-house

In het begin beschrijven de meeste mensen karaktereigenschappen (denk aan ‘Ik ben aardig’ of ‘Ik ben behulpzaam’) en daar is niks mis mee. Maar na verloop van tijd worden de beschrijvingen specifieker, dus ‘Ik heb vandaag lekker gekookt voor familie’ of ‘Ik heb een vriendin geholpen die steun nodig had’. Op deze manier leert het brein aan het positieve te denken, in plaats van aan het negatieve.

Mensen met weinig zelfvertrouwen kunnen tientallen complimenten ontvangen, maar als ze vervolgens kritiek ontvangen, weegt dat voor hen veel zwaarder. Dit trucje helpt je om je goede kanten te herkennen en te erkennen.

Ga jij dit ook uitproberen? Laat het ons weten via Facebook.

Onzekerheid in de slaapkamer? Weg ermee! Deze 14 tips geven jou meer zelfvertrouwen in bed >