Mama meditaties: 13 simpele manieren om minder gestrest te zijn

Body & beauty

Je moet nog lunch maken, je kinderen maken ruzie over een stuk speelgoed, de hond moet nog uitgelaten worden én je moet ook nog een paar belangrijke mailtjes de deur uit doen. Het is druk. Net als iedere ochtend, eigenlijk. Gaat mama meditatie daar ook nog bij passen? Jazeker!

Waarschijnlijk denk je: hè, wát? Ik ben al blij als ik door de dag kom. Wie heeft hier nou weer tijd voor? Jij dus. Vind je het belangrijk om blij door het leven te gaan, dan moet je dit proberen. Het duurt geen uren en kost echt maar een paar baby-stapjes. We zijn allemaal druk, maar met deze kleine dingen ben je de ergste stress voor…

1. Visualiseer

Je kunt je bed uitspringen en direct als een gek alles gaan doen. Maar wacht even, neem heel even een moment om je dag te visualiseren. Je voelt je direct kalmer als je een planning in je hoofd hebt. Je hoeft je nu nog niet druk te maken over die afspraak van vanmiddag, dat komt straks wel. Daarbij werkt het kalmerend om je voor te stellen hoe je straks gezellig zit te lunchen met je kleinste.

2. Ban apparaten uit je slaapkamer

Gebruik een ouderwetse wekker om wakker te worden. Gebruik je je telefoon als wekker, dan ben je al snel geneigd om je mail en Facebook te checken nog voordat je je partner of kinderen een knuffel hebt gegeven.

3. Wees dankbaar

Doe je ogen dicht, let op je ademhaling en bedenk je vijf dingen waar je vandaag dankbaar voor bent. Deze kleine oefening herinnert je eraan waar het toe doet in het leven en zorgt voor positiviteit in je gedachten.

4. Ga wandelen (of hardlopen)

Doe dit in de schaarse vrije momenten. Maak een wandelingetje tijdens de lunch, ga hardlopen na je werk of fiets naar de supermarkt. Iedere vorm van beweging zorgt automatisch voor een soort meditatie en minder stress. Besteed aandacht aan alles wat je om heen ziet en luister naar je ademhaling. Even je gedachten verzetten!

5. Neem een adempauze

Letterlijk. Stop met wat je aan het doen bent, doe je ogen dicht en adem! Adem minstens tien keer diep in en uit. Laat de stress van je af vallen.

6. Focus op (en geniet van) alledaagse klusjes

We werken te veel op de automatische piloot. Focus op de simpele dingen die je doet en haal er meer plezier uit! Van de groenten snijden voor het avondeten, tot je kind instoppen. De kern van mindfulness.

7. Douche je stress weg

Hetzelfde geldt voor douchen. Je kunt je haasten, of je focust even op de geur van je zeep en het warme water op je hoofd. Als het even kan: deur op slot!

8. Zeg dingen anders

Niet: ik MOET naar mijn werk, ik MOET nog gaan sporten. Wel: ik ga sporten. Je zult zien dat het je vrolijker maakt.

9. Speel met je kinderen

Gedraag je iedere dag even als een kind en speel onbezonnen met je kinderen. Twee vliegen in één klap, want zij blij en jij blij. Kinderen vinden het geweldig om mama of papa gek te zien doen en net als zij rond te rennen als jonge honden.

10. Dans een liedje lang

Niet zoals je op een feestje doet, maar even compleet los en zonder remmingen. Wanneer deed je dit voor het laatst? Muziek en dans zorgen ervoor dat stress verdwijnt. Hop, zet een lekker muziekje aan en dans alsof er niemand kijkt (nou ja tenzij het nummer 9 is).

11. Schrijf de dingen waar je je aan ergert op

En verscheur vervolgens het briefje. Stress zit in je hoofd, door op te schrijven wat je nog moet doen, wordt het concreet. En dus is het ineens minder intens.

12. Lach twee minuten lang

Zelfs als je het moet forceren. Fake it till you make it, het werkt écht! In het begin voelt het stom, maar op een gegeven moment blijf je gaan. Lachen is besmettelijk en het perfecte medicijn tegen stress.

Heb jij niet zoveel met meditatie? Lees dan even dit artikel met zes tips voor minder stress.

Meer leuke content? Like ons op Facebook