Man en vrouw wisselden 2 weken van naam en resultaat is om te huilen

Persoonlijk

Martin R. Schneider is schrijver en redacteur en werkte bij een klein uitzendbureau in Philadelphia, en zijn collega Nicole deden twee weken lang een experiment: ze wisselden van naam in de handtekening onder hun emails. Het resultaat? Martin: ‘It fucking sucked.’

Wat Nicole en Martin hebben ervaren? Daar komen we zo op. Het is in elk geval niet om vrolijk van te worden, en het bevestigt maar weer hoe bomvol de wereld nog zit met stereotypen en discriminatie op basis van geslacht. Als vrouw moet je soms net iets harder knokken om serieus genomen te worden. Ja, zelfs anno 2017.

Dat kan sneller

Hoe kwamen Nicole en Martin erop om zich twee weken lang als de ander voor te doen? Dat ging zo: Martin ontving van zijn baas een klacht over Nicole. Ze zou te lang over haar werk doen met klanten doen. Als haar supervisor nam Martin dat met haar op en Nicole beloofde haar best te doen sneller te werken.

Onbeschoft

Op een dag mailde Martin op en neer met een klant. Hij gedroeg zich onbeschoft en onmogelijk, deel hij via zijn account op Twitter. ‘Hij zei dat ik de term die hij gebruikte, toch niet begreep’, schrijft Martin. Tot hij erachter kwam dat zijn email was ondertekend met Nicole, omdat ze dezelfde inbox deelden. Toen Martin zei dat hij het was, veranderde de klant onmiddellijk van toon.

Of ik vrijgezel was

Nicole gaf toe: ‘Ik krijg dit soort mails vaker. Niet altijd hoor, maar eh… wel vaak.’ En daarmee was het experiment om twee weken van naam te wisselen geboren. Martin: ‘Ik belandde in de hel. Alles wat ik schreef werd in twijfel getrokken. Klanten die ik normaal in mijn slaap kan afhandelen, trokken dingen in twijfel. Eentje vroeg zelfs of ik vrijgezel was. Nicole had intussen de meest productieve week in haar loopbaan. Ik realiseerde me dat dít de reden was dat ze zo lang over haar werk deed: klanten steeds overtuigen van het feit dat ze echt wel weet wat doet, zodat ze haar serieus nemen.’

Shit van mannen met macht

Martin: ‘Het meest schokkende was eigenlijk dat zij gewend was dit elke dag te moeten doen.’ Nicole en Martin gingen met hun ervaringen naar hun baas. Hij geloofde het niet en zei: ‘Er zijn duizend redenen waarom klanten zo kunnen reageren.’ Inmiddels heeft Nicole ontslag genomen. Als een statement. Nicole op Huffington Post: ‘We dealen steeds weer met dit soort shit van mannen met macht, en ik vind het belangrijk dat het nu eens vanuit mijn perspectief de wereld in wordt gebracht.’ Waarvan akte. En waarvoor hulde.

Lees ook: mag een werkgever zomaar vragen naar je kinderwens?