Manieren om stress dit schooljaar te verminderen bij je kind (deel 1)

Soraya Vogelaar 11 sep 2018 Kids

Back to school: de kinderen moeten er toch echt weer aan gaan geloven. Zo’n nieuw schooljaar is spannend en het brengt de nodige spanningen met zich mee bij de kinderen, maar ook bij jou. Met de volgende tips zorg je ervoor dat het schooljaar een stuk relaxter verloopt. Hop, zo gaan de kinderen met goede moed weer naar school.

Luisteren

De eerste stap naar beter begrijpen hoeveel stress je kind doormaakt, is door beter te communiceren en goed te luisteren. Ga op een rustig, alledaags moment het gesprek aan, zodat je kind er niet al teveel druk achter voelt om zijn verhaal te doen. Doe dit bijvoorbeeld tijdens de rit van school naar huis, bij het boodschappen doen of wanneer jullie thuis samen bezig zijn met een klusje. Vraag gewoon eens hoe het gaat op school en of je kind het druk heeft. Is je kind niet zo’n makkelijke prater? Let dan op non-verbale signalen die je kind kan geven dat het even allemaal teveel wordt. Zorg er in ieder geval voor dat je kind geen druk voelt om antwoord te geven.

Huiswerk

De grootste factor van stress komt vaak door huiswerk. Krijg inzicht in het huiswerk van je kind en waar de knelpunten zitten. Bespreek het huiswerk samen met je kind, kies hier bijvoorbeeld een moment voor na het eten waarbij jullie aan de keukentafel de stof kunnen doornemen. Bespreek wat er morgen af moet, deze week en eventueel volgende week. Verdeel dit samen onder in kleinere taken en doelen. Door dit samen in ieder geval in het begin op vaste momenten te oefenen, leert je kind ontdekken wat wel of niet voor hem werkt en wanneer hij met een taak teveel hooi op z’n voor neemt. Kortom: je kind leert echt plannen en inzicht krijgen in z’n eigen kunnen. Dit zijn vaardigheden waar hij de rest van zijn (school)carrière baat bij heeft.

LEES OOK: Net op school: hoe communiceer ik met de leerkracht van mijn kind?

Zorg voor routine

Zorg voor een ochtendroutine waarbij iedereen tot z’n recht komt. Het is even puzzelen wat het best werkt voor het gezin. Het belangrijkste is om de ochtend en het ontbijt het best te laten verlopen. Sta zelf iets eerder op om het ontbijt klaar te zetten, of zorg voor een ontbijt dat je de avond van tevoren al klaar kan maken. Een rustige routine en enthousiasme vanuit jou om aan de dag te beginnen, straalt ook af op de kinderen. Zij nemen jouw relaxte en blije mindset vervolgens over en gaan met een fijn gevoel weer naar school. Bovendien weet je kind zo wat hij elke ochtend (of de meeste ochtenden) kan verwachten.

Ken de schoolregels

Wat is het beleid van de school wat betreft smartphonegebruik? Wat moet je kind doen als hij te laat is? Hoe vaak mag hij te laat komen in een blok of tijdens het schooljaar? Voor welk tijdstip moet hij afgemeld zijn als hij die dag ziek is? Het zijn kleine dingen die plots belangrijk blijken op het moment dat het erop aankomt. Als jij en je kind goed op de hoogte zijn van deze regeltjes, voorkom je een hoop extra maatregelen en zorgen. Denk bijvoorbeeld aan een gesprek met de leraar of mentor of nablijven.

Geef je kind genoeg vrije tijd

Kinderen zijn dol op hobby’s, feestjes en andere verplichtingen. Het voelt waarschijnlijk niet als een verplichting omdat het leuke (sociale) activiteiten zijn. Maar let hierbij ook op dat je de agenda van je kind niet te vol propt. Tel hier bijvoorbeeld de uren aan huiswerk bij op en de planning zit al gauw vol. Zorg naast de naschoolse activiteiten ook voor genoeg ruimte voor je kind om te luieren en te niksen.

LEES OOK: Stress als kind, stress als volwassene

Weer naar school: oefen op tijd naar bed gaan

Een goede avondroutine en bedtijd is belangrijk. Een uitgerust kind zit immers lekkerder in z’n vel en kan beter presteren. Afhankelijk van de leeftijd van je kind, kan het nog best een uitdaging worden om een bedtijd erdoor te krijgen. Oefen daarom al het liefst een weekje of twee met op tijd naar bed gaan. Staak al je activiteiten elke avond iets eerder – denk aan ongeveer een half uur eerder – en ga dan naar bed. Doe dit net zolang totdat de gewenste bedtijd is gehaald en houd die vervolgens voortaan vast. Zo raken jullie langzaam maar zeker weer in het ritme van de doordeweekse schoolavonden. We kunnen niet garanderen dat je kind niet gaat klagen, maar op de lange termijn heeft hij er hartstikke baat bij.

Plan alvast een weekendje weg

Wie weet zijn jullie net terug van vakantie. Zo’n eerste schoolweek, is behoorlijk indrukwekkend dus plan het weekendje weg desnoods een weekje later. Het gaat er vooral om dat jullie iets leuks hebben om naar vooruit te blikken nu je kind weer naar school gaat. De sfeer voelt namelijk misschien al wat intens en spannend zo aan de start van het nieuwe schooljaar. Wie weet pakken jullie op deze manier nog wat extra Hollandse zonnestralen mee. Bovendien herinnert dit je kinderen eraan dat ze ook gewoon plezier mogen hebben dit schooljaar.

10 x de gaafste kindertraktaties met fruit waarmee je indruk maakt op de hele klas

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Manieren om stress dit schooljaar te verminderen bij je kind (deel 1)
Sluiten