Deze trucs zorgen ervoor dat je kleine niet meer zó vroeg wakker wordt elke ochtend

Rachelle Abbas 4 jun 2018 Kids

Uitslapen? Is dat te eten? Je kleine eindelijk in slaap krijgen in de avond is één – en dan worden ze vroeg wakker. Dit zijn sneaky manieren om te zorgen dat ze niet meer zo vroeg wakker worden. Winning!

Een wake-up call in de vorm van je kleintje? We kennen het allemaal. Soms had het wel iets later gemogen, maar ook voor de kleintjes zelf kan het vervelend zijn. Door deze manieren kun je wellicht voor verandering zorgen:

1. Rustgevend geluid

Luide voorbijrijdende auto’s, blaffende honden of broers en zussen die spelen (of ruzie maken), het zijn enkele van de vele triggers die ‘s morgens de slaap van je kind kunnen verstoren. Zodra ze wakker zijn, is het erg moeilijk om weer in slaap te komen, helemaal als het al bijna de ochtend is. Geluiden als suizend geluid, zoals regen of watervallen, kunnen wonderen verrichten. Er zijn zelfs apps die deze geluiden kunnen vertonen. Handy.

2. Maak het knus

Als je kind uit zijn of haar deken is gekomen en niet erg warm gekleed is, kan ie wakker worden van de kou. Of juist als het warm is. Zorg ervoor dat je de juiste nachtkleding voor de temperatuur aandoet.

3. Geen honger

Die kleine grommende buik zal je kleine zeker doen ontwaken! Zorg er dus voor dat je kind goed eten en eventueel gevolgd door wat melk (als ie nog melk krijgt) voor het slapen gaan. Een eiwitsnack 30 minuten voor het slapen gaan kan ook helpen, zoals wortelsticks met hummus of pindakaas.

LEES OOK: Peter: ‘Ook op vakantie staan ze al om 6:30 naast je bed’

4. Blokkeer daglicht

Als de kinderkamer veel licht in de ochtend toelaat, kan dit een probleem zijn. Vooral tijdens zomertijd is dit lastig, een gemakkelijke oplossing is om te investeren in goede, donkere gordijnen of jaloezieën. Helemaal handig om je kleine nog te laten denken dat het nacht is ;-).

5. Pas de middagdutjes aan

Misschien zijn de middagdutjes te lang, te kort of op het verkeerde moment. Een Amerikaanse slaapfluisteraar zegt dat jonge kinderen vaak te vroeg wakker worden omdat ze niet genoeg slaap krijgen in het algemeen of dat hun eerste dutje overdag te vroeg op de dag is. Probeer het eerste dutje wat uit te stellen, of overweeg de dutjes anders te timen – afhankelijk van wat je al aan het doen bent.

Schaf een slaaptrainer aan

Omdat het voor kinderen zelf lastig te bepalen is wanneer ze op kunnen staan, kan een slaaptrainer handig zijn. Dit zijn wekkers die laten zien wanneer het tijd is om op te staan, als het bedtijd is verandert de wekker in de kleur rood, als je kind wakker wordt en het is bijna tijd om op te staan zal het scherm iets oplichten. Als ouders kun je zelf een tijd instellen wanneer het tijd is om op te staan, dan wordt het schermpje groen.

LEES OOK: Italiaanse kinderen hebben geen bedtijd: is dat een goed idee?

Latere bedtijd

Dit werkt over het algemeen voor wat oudere kindjes die geen middagdutjes meer doen. Het kan ook zijn dat je kind jarenlang hetzelfde slaapritme heeft gehad en plotseling eerder wakker worden. Misschien is het dan tijd om hem of haar 15-30 minuten later op bed te laten gaan. Test het en kijkt wat werkt. Wel zonder tv kijken, dat zorgt ervoor dat ze moeite hebben om in slaap te vallen, waardoor ze té oververmoeid raken en eerder wakker worden.

Reageer op artikel:
Deze trucs zorgen ervoor dat je kleine niet meer zó vroeg wakker wordt elke ochtend
Sluiten