Eten 4 okt 2017 Muriel Oonincx

Zo lukt het! Bewuster én meer groente eten met je kinderen

We zijn ons er allemaal van bewust dat het goed is als we meer groente eten. En dat is best lastig, zeker voor de kinderen. Leg maar eens 250 gram groenten klaar, de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Lijkt veel en is het ook best wel. Met deze tips en recepten wordt meer groente eten met je gezin een eitje!

Leer je kinderen al vroeg bewust te eten

Mindful eten klinkt zen en misschien wat overdreven bij kinderen, maar wat je nu aanleert, wordt een gewoonte en daar heb je je hele leven profijt van. En vergeet niet dat goed voorbeeld doet volgen.

Beperk groente eten niet alleen tot het diner

Vaak hebben we de neiging om de groenten te bewaren tot het diner. Toch is het niet moeilijk om ook bij het ontbijt en in de lunchbox groenten te (ver)stoppen. Een omelet met groenten is zo gemaakt. In de lunchbox kun je met gemak lekker snacks meegeven. Naast de bruine boterham en de appel of banaan voeg je bijvoorbeeld snoeptomaatjes, boontjes, komkommer en worteltjes toe.
meer groente eten

Wil je het iets ingewikkelder maken? Onze eigen Claire van Easy Peasy bracht onlangs haar Lunchbox kookboek uit met heerlijke en makkelijke recepten en varianten, zoals de groentemuffin. Hier lees je het recept van een overheerlijke bloemkool feta muffin.

meer groente eten

Maak groente eten leuk

Het oog wil ook wat, dus waarom zou je niet een klein beetje je best doen om het er leuk uit te laten zien? We kunnen de groenten blijven verstoppen en met een lekkere soep kun je altijd scoren, maar het is gewoon goed om te leren groente als geheel te leren eten. En dat mag best een beetje smoelen.

meer groente eten

Thuis heb ik gemerkt dat de presentatie van het eten een hoop doet voor de groentezin. En nee, dan bedoel ik niet dat je ingewikkelde fine art food creaties hoeft te maken, maar simpele leuke vormpjes die voor een hoop extra lol aan tafel zorgen. Zo maakte Timo Sorber ooit een aantal leuke creaties voor zijn kinderen die het eten van groente een stuk aantrekkelijker maakten. Zie hieronder de doperwtenbattle, waarbij je lege lepeltjes kunt verzamelen. Werkt bij ons thuis als een malle.

meer groente eten dorperwten

Speel nooit de gezond-lekkers-kaart

‘Als je nu je broccoli opeet – want dat is heel gezond – dan mag je straks wat lekkers.’ Ik hoor het mezelf nog zeggen. Als je groente de hele tijd gaat associëren met gezond en snoep of een koekje met lekkers dan geef je een bepaalde richting mee aan eten die niet het gewenste effect heeft. ‘Bah, ik moet mijn groente eten, maar ik doe het wel, want dan krijg ik een snoepje.’ Dat idee.

Lekkere recepten voor een groenteboost

Nu we al een stuk op weg zijn in het aanleren en inzien dat we meer groente moeten eten, is de hamvraag (haha, vind ik dus leuk) welke recepten erin gaan als zoete koek (oké, oké, ik hou op). Wat maakt het diner met groente tot een eitje (oké, shoot me)? Koop bijvoorbeeld een van de Easy Peasy kookboeken van Claire.

Gevulde spinazieomelet

meermeer groente eten spinazieomelet

Ingrediënten
– 150 gr diepvriesspinazie in deelblokjes
– 4 eieren
– 2 el halfvolle melk
– 1 dunne prei
– 50 gr taugé (of vervang door broccoli of courgette)
– 2 el vloeibare margarine
– 1 el ketjap manis
– chilipeper (kun je ook weglaten)

Bereiding
Laat de spinazie in een vergiet ontdooien. Druk er zoveel mogelijk vocht uit. Klop de eieren los met de melk en wat peper en meng er de spinazie door. Maak de prei en de taugé schoon. Snijd de prei in smalle ringen. Bak in een deel van de margarine 2 omeletten van het eimengsel. Bak in de rest van de hete margarine de prei in een paar minuten gaar. Bak de taugé kort mee. Maak de groenten pittig op smaak met wat chilipeper en een beetje ketjap. Verdeel de groenten over de omeletten en vouw ze dubbel.

Bimiboompjes voor in de lunchbox

meer groente eten bimi
Bimi is een kruising tussen broccoli en chinese kool. Het pakt lekker in een kinderhandje en je geeft het zo mee in de lunchbox. Voor jezelf maak je er deze heerlijke salade mee.

Kijk hier voor het recept.

Zoete aardappel met broccoli en sinaasappeldressing

meer groente eten zoete aardappel broccoli
De combinatie van het zoet van de aardappel en de stevige broccoli doen het goed samen. Met de zoetige sinaasappeldressing heb je een favoriet op tafel.

Kijk hier voor het recept.

Veel meer goeie informatie en recepten vind je op het groentenplatform op Voedingscentrum.

In samenwerking met Voedingscentrum

Ontvang de leukste artikelen in jouw inbox

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang de best gelezen artikelen over je leven als vriendin, partner, moeder en overall powervrouw in je mailbox.

Reageer op artikel:
Zo lukt het! Bewuster én meer groente eten met je kinderen
Sluiten