Met deze 10 tips word je een ochtendsporter

Els van Asseldonk 19 apr 2015 Body

Je zou best willen sporten, maar wanneer?! Je hebt het al druk genoeg en vind het wel fijn om ‘s avonds heel eventjes op de bank te kunnen zitten. Tip: sta ‘s morgens ietsje eerder op! Moeite mee? Met onderstaande tips wordt sporten in de ochtend een eitje.

1. Pak je tas in en ga vroeg naar bed

Bedenk wat voor sport je de volgende ochtend gaat doen, wat voor weer het wordt en pak alvast je tas in. Of leg je hardloopoutfit klaar. Zorg dat je rond half 11 in je bed ligt, zodat de wekker van half zeven niet té pijnlijk voelt. Doordat je je sportkleding al hebt klaargelegd, sta je binnen tien minuten buiten.

2. Zet twee wekkers

Ben jij verslaafd aan snoozen? Zet dan gewoon twee wekkers. Dan weet je dat je nog tien minuutjes kunt blijven liggen en daarna ga je aan de slag.

3. Doe een lamp aan

Doe direct een lamp aan als je wekker gaat. Eenmaal uit bed ga je er niet zo snel meer in. Zet wat lekkere muziek aan wanneer je wat extra hulp kunt gebruiken en zet een kop koffie of thee.

4. Laat dat wijntje staan

Eigenlijk weet je dit al. Ook al drink je maar een klein beetje alcohol ‘s avonds, je voelt het ‘s morgens. En daardoor komt je toch iets moeilijker uit je bed.

5. Beloon jezelf

Wat dacht je van een gezonde, lekkere snack als je thuis komt? Of doe iets wat je leuk vindt. Hier op de redactie zijn we fan van Fammes Florine’s zelfgemaakte granola-repen met quinoa, cranberries, lijnzaad, chia zaad, kastanjemeel en kokosrasp. Zo hebben we weer een berg energie om aan het werk te gaan.

6. Spring op de fiets

Ga je naar de sportschool? Dan kan natuurlijk met de auto, maar even op de fiets is een stuk verfrissender! Jij hebt geen koffie meer nodig om wakker te worden.

Kijk ook even deze video, als je hier geen zin van krijgt om te sporten…

7. Vraag je viervoeter

Heb je honden? Combineer dan het noodzakelijke met het aangename, want de honden moeten toch naar buiten. Niets zo motiverend als twee blaffende hondjes die enthousiast rondspringen als jij je hardloopschoenen aantrekt.

8. Bedenk je hoe je je na je work-out voelt

Opstaan en beginnen doet even pijn, maar bedenk je hoe jij je voelt na je sportsessie. Eenmaal thuis om zeven uur weet je dat je nog een complete dag en avond hebt om te doen waar je zin in hebt.

9. Plan

Zijn je ochtenden vaak druk? Plan dan je work-out en neem deze afspraak net zo serieus als een date met de huisarts.

10. Zoek een sportmaatje

Vraag een vriendin of ze met je mee gaat sporten of zoek een maatje bij jou op de sportschool. Wanneer je weet dat er iemand op je staat te wachten, negeer jij echt niet je wekker.

Lees ook: 16 redenen om nu écht te beginnen met hardlopen >

Reageer op artikel:
Met deze 10 tips word je een ochtendsporter
Sluiten