Met deze promo voor een borstvergroting gaat deze kliniek veel te ver

Eva Dusch 23 mei 2016 Beauty

Het vrouwelijk lichaam is een veel besproken topic op Famme. En met reden. Want in een tijdperk waarin het constant watertrappelen is in een zee van perfecte plaatjes willen we graag de realiteit blijven prediken. Daarom blijven we de discussie open gooien. Met dit keer een ogenschijnlijk ‘onschuldig’ filmpje als aanleiding.

Het gaat om de commercial van Bergman Clinic, een van de bekendste particuliere praktijken voor plastische chirurgie in Nederland. We zien een blonde vrouw in twee verschillende situaties. De sfeerbeelden en verhaallijn hebben niet veel weg van menig ander reclame-uiting. Maar toen kwam de slotzin…

‘Een klein beetje maakt hét verschil’. Pardon, hét verschil? Dus ons leven zou een stuk minder leuk, vrolijk en liefdevol zijn wanneer we niet onze borsten laten oppompen? Zullen we nét een beetje meer geluk voelen en breed lachend over de straat dartelen met een ‘perfecte’ boezem?

Borstvergroting

Begrijp ons niet verkeerd. Plastische chirurgie is in 2016 geen uitzondering meer. Ook zeker geen taboe. En dat jij er persoonlijk voor kiest om dit te doen, wegens welke reden dan ook, dat is prima. Iedereen is daar vrij in. Er zijn een heleboel sterke redenen om een borstvergroting of -verkleining te willen en daar mag iedere vrouw zelf haar keuze in maken. Maar waarom wij hier nu een post aan wijden is het feit dat een borstvergroting hier wordt aangeprijst alsof het om een nieuwe BH gaat. En dan praten we over iets heel anders.

Menselijke waarden

Het feit dat onze waarden als mens steeds vaker afhangen -correctie: we laten dit afhangen- van hoeveel likes je binnen haalt, je aantal followers op social media, hoeveel mannen van je beginnen te kwispelen, of je billen wel even groot zijn als Kim K en je borsten wel genoeg naar voren staan, dat is ronduit zorgwekkend. En triest. En dat moeten we niet willen.

Vrouwelijk lichaam

Maar dat kunnen we alleen omkeren door dit soort reclame-uitingen niet zomaar kritiekloos over ons heen te laten komen. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Kunnen we opboksen tegen het grote reclamemonster? Misschien een tikkeltje overmoedig. Dat zien we zelf ook wel in. Maar laten we dan op z’n minst onze vraagtekens plaatsen bij dit soort uitingen. Want alleen zo kunnen we samen blijven schaven aan de kaders van ‘het perfecte vrouwelijk lichaam’.

Zelfbeeld

Want als de geschiedenis ons één ding leert, is dat wij vrouwen altijd een perfect beeld krijgen voorgeschoteld. Van hoe het hoort, hoe het moet en vooral hoe het mooier en beter kan. We aim to please en dat kost ons bakken met geld en zelfvertrouwen, en vroeger zelfs letterlijk een paar ribben. Want de meesten van ons blijken daar machtig gevoelig voor te zijn, of we het nu willen of niet, en zeker op jonge leeftijd. Dus laten we ook vooral onze dochters meegeven dat ze altijd vrij staan in hun keuze, maar vooral (VOORAL) blij mogen (eigenlijk moeten) zijn met het lichaam dat ze hebben gekregen. En dat plastische chirurgie niet de enige oplossing is, of überhaupt geen goede oplossing, om vrouwen een beter zelfbeeld aan te rijken. Ook niet als het zo makkelijk verkrijgbaar is. En dat kan niet vaak genoeg worden gezegd. Al is het één keer per dag. Want in dit geval, maakt dit kleine beetje hopelijk wel hét verschil.

Hoe denk jij over deze commercial? Deel het hier!

Geloof ons: je bent echt niet de enige die wel eens twijfelt! Deze 17 vertellen vrouwen over hoe ze over hun lichaam denken>

Reageer op artikel:
Met deze promo voor een borstvergroting gaat deze kliniek veel te ver
Sluiten