Met deze tips creëer je nieuwe goede gewoontes!

Van het een komt het ander

Persoonlijk

Onderzoek heeft uitgewezen dat 45% van ons gedrag zich dagelijks herhaalt. Dat is bijna de helft, dus hoe zorgen we er nou voor dat we van de goede dingen een gewoonte maken? Dingen die we wel doen, maar die nog geen gewoonte zijn (sporten, een smoothie in de morgen, op tijd opstaan).

Gretchen Rubin, auteur van ‘Better Than Before, Mastering The Habits Of Our Every Day Lives’, zegt dat we onszelf goed moeten kennen, om het boeltje om te gooien. Kennis is macht, dus ook in dit geval. Zoek eerst eens uit wat voor type je bent en dump ook die slechte gewoontes.


Bron: Pinterest

Welk type ben jij?

1. Je doet wat jij zelf en anderen van je verlangen – je hecht waarde aan je omgeving
2. Je bent een twijfelkont – zodra je twijfelt doe je het vaak niet
3. Je bent beïnvloedbaar – je voelt je continu verantwoordelijk en gedraagt je naar je omgeving
4. Je doet lekker waar je zelf zin in hebt – als je iets ‘moet’ dan is het snel over met de pret

Ga dan aan de slag:

Ben jij type 1? Probeer een schema te maken. Zet je nieuwe goede gewoonte op een vaste tijd (dat hardlooprondje om je huis bijvoorbeeld). Herhaal dit nu iedere dag. Gewoontes groeien het snelst wanneer je ze vaststelt.

Ben jij type 2? Zorg voor duidelijkheid. Hoe duidelijker je bent over wat je wil, hoe groter de kans is dat je goede gewoontes slagen.

Ben jij type 3? Dit type gedraagt zich heel anders als anderen kijken. Het is belangrijk dat je je omgeving vertelt over je nieuwe gewoontes. Zeg bijvoorbeeld dat je heel graag mee uit eten wil, maar dat je het brood en de wijntjes laat staan. Als je hier gewoon eerlijk over bent, dan slagen je goede gewoontes eerder!

Ben jij type 4? Kijk eens op een andere manier naar jezelf. Onderzoek wijst uit dat we geloven wat we zeggen en hoe we onszelf zien. Bijvoorbeeld: als we denken ‘ik kan dit niet’, dan kunnen we het ook vaak niet. Benader het eens van een andere kant: ‘ik zorg ervoor dat ik elke dag om zo laat opsta, zodat ik niet meer hoef te haasten’. Kijk hoeveel profijt je hier van hebt en je zult snel stoppen met snoozen!

Probeer dan dit!

1. Kijk goed naar je de vooruitgang die je hebt geboekt. Door dit te doen houd je overzicht, dit zorgt op haar beurt weer voor controle en zelfbewustzijn.

2. Zie de link. Hier bedoelen we mee: door bijvoorbeeld te sporten, slapen we beter. Beter slapen zorgt voor een beter humeur en meer energie! Dit zorgt weer voor een gezonde levensstijl enz. enz.

3. Beloon jezelf. Hoeft niet groot, maar je mag je daden best belonen! Laten we daar ook maar een goede gewoonte van maken dan.

Meer leuke content? Like ons op Facebook