Met deze tips maak je iedere dag gezondere keuzes

Who needs goede voornemens?

Body & beauty

Ieder nieuw jaar vliegen de goede voornemens je om de oren. Minder drinken, gezonder eten en niet meer roken zijn wel zo ongeveer de meest bekende. Allemaal bedacht met de beste intenties, maar meestal zijn ze zo rond deze tijd al weer naar de achtergrond verdwenen. Met deze tips heb je helemaal geen goede voornemens meer nodig en begin je gewoon nu met het maken van gezondere keuzes!

1. Ontzeg jezelf niets

Verboden vruchten zijn altijd het lekkerst. Door te streng te zijn voor jezelf bereik je een tegenovergesteld effect: je zult alleen maar meer zin krijgen in wat je niet mag. Natuurlijk moet je wel een béétje maat houden, maar wees niet te rigide. Pick your poison is ons antwoord!

5 basistips om vandaag nog te beginnen met een gezonder eetpatroon >

2. Eet met aandacht en zonder afleiding

Gedachteloos eten zorgt ervoor dat je meer eet, en te snel. Geen goede combinatie. De oplossing is heel simpel: eet aan tafel! Geen televisie, tablets of mobiele telefoons, maar gewoon alleen maar eten. Zeker voor kinderen is het heel belangrijk om aan tafel te eten en dat moment als rustpunt te ervaren.

3. Green up!

Een van de dingen die wij het allerbelangrijkste vinden, is het toevoegen van meer groenten aan je eetpatroon. Green up dus! Doe dat waar je kan, maar minstens twee keer per dag. Dat kan zo eenvoudig zijn als ontbijten met een groene smoothie, wat extra rucola over je afhaalpizza strooien of het toevoegen van wat groens aan je broodbeleg. Een handje sla, of een van onze lievelingen: kiemen. Alfalfa, tuinkers, broccolikiemen; nog maar een greep uit het aanbod. Supergoed voor je (en het ziet er ook nog eens mooi uit).

4. Mediteer

Door stil te staan bij je gedachten en bewust bezig te zijn met je lijf, ben je beter in staat om te voelen wat je nodig hebt. Meer slaap bijvoorbeeld, minder stress of meer geestelijke behoeften zoals meer geborgenheid of meer uitdaging.

5. Kom in beweging

Oké, je valt er niet perse van af (of je moet wel heel veel sporten) maar het is wel al talloze keren bewezen: bewegen is goed voor je. Sporten helpt je om je hoofd leeg te maken, zorgt voor een betere conditie en draagt bij aan een betere nachtrust. Tel daar bij op dat je er strakker van wordt en je hebt echt geen reden meer om op de bank te blijven zitten. Het hoeft niet meteen 3 x bootcamp te zijn. Meer wandelen, een keer naar yoga of gewoon na het eten standaard even buiten wandelen is ook al een goed begin. GO GO GO!

bluebelle.nl: hét platform voor food inspiratie en informatie om je eetpatroon stap-voor-stap gezond(er) te krijgen. Bekend van de SPINACH app en auteurs van het must-have kookboek voor ouders van de allerkleinsten: EASY PEASY.

meer info: bluebelle.nl | easypeasykids.nl

Meer leuke content? Like ons op Facebook