Dit kun je beter niet doen als je middenin de nacht wakker wordt

Body & beauty

Er zijn een paar dingen die je nooit moet doen als je middenin de nacht wakker wordt. Dat op je telefoon kijken daar een van is, had je vast al geraden. Maar er is nog iets wat ervoor zorgt dat het je een stuk moeilijker maakt om weer vredig in slaap te vallen. 

Toilet

Namelijk… naar de wc gaan voor een plas. Michael Breus, een man die zichzelf heeft omgedoopt tot de ‘slaapdokter’, drukt iedereen op het hart alleen naar de wc te gaan als je écht moet. Dat zeikstemmetje (haha) dat je dwingt om op te staan en naar het toilet te gaan, kun je wat hem betreft het best negeren. Opstaan zorgt er namelijk voor dat je hartslag omhoog gaat en daarmee je ideale hartslag om te kunnen slapen verstoort.

Zwaartekracht

Voor de meeste mensen ligt de ideale hartslag om te slapen rond de 60 slagen per minuut. Wanneer je opstaat, moet je hart tegen de zwaartekracht in pompen en schiet het al snel boven die 60 slagen. Om je bewusteloosheid weer op te roepen, moet je hartslag weer onder die 60 slagen komen. Dat gebeurt natuurlijk nooit meteen, en precies dat maakt het moeilijk om weer in slaap te vallen.

Niet forceren

Breus geeft toe dat het moeilijk is, maar als je middenin de nacht wakker wordt, kun je volgens hem het best proberen aan zo min mogelijk te denken en te blijven ontspannen. Wat je ook doet: kijk in ieder geval niét op je telefoon of wekkerradio. Uitrekenen hoeveel uur je nog kan slapen is ook funest. Volgens de slaapdokter maken mensen zich veel te veel zorgen of ze wel genoeg uur slapen. Terwijl, oh ironie, je daarmee juist het tegenovergestelde effect bereikt.

Kortom: blijf rustig liggen, tel wat schaapjes en probeer je slaap niet te forceren. Welterusten!

Lekker dan: Zes uur slaap is dus bijna net zo slecht als helemaal niet slapen.

Dr. Oz