Hoi extra vrije tijd! Met deze gewoontes zit jij een stuk minder op social media

Pak jij ‘s ochtends gelijk je telefoon en scroll je vervolgens door Instagram, Facebook en TikTok? En lig je ‘s avonds laat ook nog in bed alle apps langs te gaan? Dan kun je jezelf best verslaafd aan social media noemen.

En mocht je dat nou vervelend vinden en willen minderen met Instagram, Facebook, TikTok en noem maar op… Implementeer dan eens onderstaande gewoontes in je leven!

Met deze gewoontes zit jij een stuk minder op social media

1. Wees je bewust hoeveel tijd je besteedt aan social media

De eerste stap begint natuurlijk bij bewustzijn en dus is het goed om te weten hoeveel tijd je per dag spendeert aan social media. Is het een uurtje of loopt het al snel op tot zo’n drie á vier uur per dag? Vraag jezelf ook af welke apps je het meeste gebruikt en op welk tijdstip je dat doet. Alleen door daarachter te komen kun je de gewoonte doorbreken.

2. Check je telefoon niet voor 10.00 uur ‘s ochtends

Veel vrouwen worden wakker en pakken vervolgens gelijk hun telefoon erbij. Facebook wordt onmiddellijk geopend en na een paar minuten scrollen gaan ze moeiteloos door naar andere apps. Nogal zonde van de tijd en de energie en dus is het goed om je dag niet meteen te beginnen met social media.

Word juist rustig wakker, pak een kopje koffie en leeseen goed boek. Door pas rond 10.00 uur ‘s ochtends je apps te openen, zul je ook gedurende dag merken dat je minder behoefte hebt aan social media. Het is immers niet meer hetgeen waar je eerst iedere ochtend mee opstond en wakker werd.

3. Zet alle notificaties uit

Is het echt nodig om een melding te krijgen als Kim Kardashian of Kylie Jenner een nieuwe foto hebben gepost op Instagram? Wij denken van niet en dus kan het heel rustgevend werken door gewoon alle notificaties uit te zetten. Als er écht iets dringend is, bellen mensen je wel.

4. Laat je telefoon zo nu en dan in een andere kamer liggen

Uit het oog, uit het hart of niet dan? In ieder geval wel met je telefoon. Werk je vanuit huis en heb je continu de drang om die telefoon erbij te pakken? Leg ‘m dan eens in de slaapkamer of een andere kamer. Op die manier wordt je ook niet verleidt keer op keer weer te grijpen naar de wonderen wereld van het internet.

5. Zoek een buddy en ga samen de uitdaging aan

Vind je het lastig om jezelf te motiveren, dan is een buddy zoeken de ultieme tip. Maak samen met een huisgenoot of je partner afspraken over jullie telefoongebruik en spreek elkaar daar ook op aan. Het helpt onwijs als je weet dat iemand op de hoogte is van jouw uitdaging en doel.

Meer lezen?

The Everygirl

Reageer op artikel:
Hoi extra vrije tijd! Met deze gewoontes zit jij een stuk minder op social media
Sluiten