Mindful parenting: dit zou iedere ouder moeten doen

Jitra Janssonius 23 okt 2016 Kids

Het is weekend. De ochtend begint rustig zonder de spits van het doordeweekse drukke bestaan. Er wordt uitgeslapen (tot na zevenen jawel!) en we beginnen de dag gezamenlijk aan de ontbijttafel. Met de baby op schoot blader ik even door mijn telefoon. What’s app, Facebook, Pinterest, Instagram, alle digitale werelden krijgen even mijn aandacht. Terwijl de kids zich met een scherm vermaken drinken de man en ik  nog een koffie en voeren een half gesprek terwijl we ons allebei in een andere, digitale wereld bevinden.

Dit Gaat Niet

En zo gaat het veel te vaak, zo niet altijd. Als ik sta te koken, bel ik intussen met een vriendin, maak een to do lijstje voor de volgende dag en mopper op de kinderen dat ze hun troep nou eindelijk eens moeten opruimen. Mijn hoofd zit zo vol dat ik tijdens het avondeten de enthousiaste verhalen van de kinderen maar half hoor. Ik bedenk alvast welke kleren ik moet klaar leggen en waarmee de ijskast nodig weer bijgevuld moet worden. Bij het voorlezen betrap ik mezelf erop dat ik geen idee heb wat ik aan het lezen ben want mijn gedachten dwalen af naar de troep die zich in de keuken heeft verzameld. Als ik een half uurtje later op de bank val voel ik me leeg. In mijn overvolle hoofd ontstaat kortsluiting. Ik ben absoluut niet de moeder die ik zo graag wil zijn voor mijn kinderen. En ik ben al helemaal niet de echtgenote die ik mijn man gun.

LEES OOK: lees dit als je erdoorheen zit en je voelt je een bijzondere mama

Makkie Pakkie

Maar er is hoop. Mindful parenting heeft met een kleine input, een grootse effect. Het enige dat je hoeft te doen is met volle aandacht doen wat je doet. Makkie Pakkie.
Natuurlijk is het niet zo makkelijk als het lijkt. Maar er zijn wel een paar simpele oefeningen die je als ouder direct in je leven kunt toepassen. En je zult zien, jouw leven en dat van jullie gezin gaat erdoor veranderen. Meer dan je verwacht.

Rozijntje

Sinds het ontstaan van Mindfulness heeft de rozijn een upgrade gekregen. Was het vroeger slechts een uitgedroogde druif, tegenwoordig is het voor velen een life changer. Want geef een rozijn eens vijf minuten je volle aandacht. Hoe ziet hij eruit? Hoe ruikt hij? Hoe voelt het als je hem in je mond stopt? En als je hem doorbijt? Als je hem dan na vijf minuten door slikt heb je je eerste stappen richting een mindful leven gezet.

Wil je weten wat je nog meer met rozijnen kunt doen? Lees dan dit artikel: recept, Goddelijke en makkelijke apfelstrudel

Ruik de geuren die door je keuken dansen

Bekijk de dingen die je doet op dezelfde manier. Dus als je staat te koken, roer dan bewust in de potten en pannen, ruik de geuren die door je keuken dansen en proef de producten waar je mee bezig bent.
Probeer ook je kinderen op dezelfde wijze te bekijken. Zonder afleiding, zonder oordeel, gewoon zien wat ze zijn. Niet wat jij wil dat ze zijn, niet wat jij denkt dat ze zijn, alleen maar kijken en ervaren. Vijf minuten per dag, per kind.
Want als je je kind elke dag objectieve ongestoorde aandacht geeft, voelt hij zich gewaardeerd voor wie hij echt is. Dit geeft een enorme boost aan jullie relatie en aan de ontwikkeling van het kind.

Weg die schermen

Spreek met je gezin af dat er speciale schermtijden zijn en dat je nooit tijdens een gesprek ook nog een scherm in de gaten houdt. Maak daar een echte familie afspraak van waar iedereen zich aan moet houden. Dus ook de papa en de mama.
En las regelmatig een ‘prikkelvrij’ moment in. Laptops, televisies, telefoons, de post, alles laat je links liggen en je richt al je aandacht op het gezin. Ook op de taken die het gezin moet uitvoeren zoals de afwas, het opruimen en de hond uitlaten. En doe dit dan zonder te bedenken hoe stom het is dat er opgeruimd of af gewassen moet worden. It is what it is.

Adem in Adem uit

En als je ondanks deze oefeningen toch momenten van stress ervaart bedenk dan dat stress een heel handig middel is als het ertoe dient dat je je leven kunt redden maar dat het aan de ontbijttafel niet zo veel zin heeft. Ook niet als twee kinderen elkaar te lijf gaan en jij je koffie over je vers gestreken witte bloes gooit terwijl de klok je vertelt dat je eigenlijk al in de auto had moeten zitten. Mindfulness is dan jouw beste vriend. Stop met alles waar je mee bezig bent en haal even heel bewust adem. Vijf tellen in, twee tellen uit. Dit hoef je maar één minuutje vol te houden om weer met twee benen op de grond te staan.

Wil je weten wat je allemaal met volle aandacht met je kind kunt doen? lees dan dit artikel: 15 onvergetelijke dingen die je met je kind kunt doen

Reageer op artikel:
Mindful parenting: dit zou iedere ouder moeten doen
Sluiten