Adem in, adem uit: zo pas je mindfulness voor kinderen toe

Kids

Pak ’em beet twintig jaar geleden werd mindfulness vooral gedaan door een enkele verdwaalde hippie. Anno 2018 is mindfulness gewoon onderdeel van een bewust leven en net zo geaccepteerd als sporten en een gezond voedingspatroon. 

Open geest

Mindfulness is niet alleen weggelegd voor volwassenen die snakken naar een baken van rust in hun hectische leven. Kinderen kunnen dit al vanaf hun vierde oefenen. Mindfulness bestaat uit twee belangrijke vaardigheden: jezelf kalmeren en met compassie naar de wereld kijken. Vooral met dat eerste kunnen kinderen al vanaf jonge leeftijd aan de slag. ‘Het is een noodzakelijke stap omdat zonder jezelf reguleren en stil krijgen, je ook niet goed kan luisteren, leren of een situatie met een open geest kan bekijken’, zegt Susan Kaiser-Greenland, docent in mindfulness voor kinderen.

Gedachteproces

Mindfulness gaat erom dat je aandacht besteedt aan waar je nu bent en hoe je je nu voelt. Je verliest jezelf niet in afleiding. Als je mindful bent, ben je je bewust van je gedachteproces. Je weet wat je ziet, hoort, denkt, ruikt en bent je tegelijkertijd bewust van de huidige staat van je geest. Het brengt je in balans en helpt je met meer compassie in het leven te staan.

Voordat je je kind mindfulness kan meegeven, is het natuurlijk handig als je die vaardigheid zelf onder de knie hebt. Probeer een meditatiecursus of -app en laat je niet afschrikken als je er niet meteen lekker in zit. Doe het eens wandelend en probeer verschillende apps of cursussen – er is voor iedereen wel een manier die werkt.

Ritueeltje

De tweede stap is aspecten uit je leven waarin je mindfulness hebt geïntrigeerd te pakken en die door te geven aan je kind. Dat kan heel simpel. Zeg bijvoorbeeld tegen je kind dat je een minuutje neemt om jezelf te herpakken en vraag je kind mee te doen. Adem samen een paar keer bewust in en uit en zeg iets in de trant van: ‘Nu blijven we een paar seconden staan en ademen we samen in, uit, in, uit, in en uit.’ En that’s it. Je hoeft het woord mindfulness niet eens te gebruiken. Je kan er bijvoorbeeld een ritueeltje van maken door het iedere ochtend even te doen voor jullie de deur uit gaan.

Dwing je kind nooit om het te doen. Als ze zien hoe jij en/of je man het toepassen, komen ze er vanzelf mee. Of pas jaren later, of niet. Begin bij jezelf: maak het je eigen, dan wordt het een stuk makkelijker om de techniek aan je kind mee te geven.

My Domaine