Dit is hoeveel je moet bewegen om toch gezond bezig te zijn

Body & beauty

Natuurlijk is sporten goed voor je lijf. Het liefst zo veel mogelijk als we al die killer body’s op social media voorbij zien komen. Maar met een baan, kinderen, partner én ook nog een beetje tijd voor jezelf is het soms een crime om ook nog een volledige workout in je weekschema te proppen.

Daarom fijn om te weten: hoeveel moet je minimaal bewegen om toch gezond bezig te zijn?

De American Heart Association (AHA), The American College of Sports Medicine (ACSM) en andere gezondheidsorganisaties zeggen het antwoord te hebben: 150 minuten lichte tot gemiddelde inspanning (stevig wandelen of fietsen) of 75 minuten intensievere beweging (hardlopen of zwemmen) per week.

Vijf werkdagen

Hoewel elke dag bewegen het allerbest is, is er geen keiharde verdeling per dag. Je kan die minuten zelf indelen. Vijf dagen een halfuurtje lopen/fietsen, wat je misschien sowieso al op kantoor of naar de kinderopvang doet, is dus al voldoende. (15 x 10 minuten mag natuurlijk ook…) ‘Het doel is om je op welke manier dan ook zoveel mogelijk aan die minuten te houden. Hoe je dat doet, mag je zelf weten,’ vertelt Lara Carlson, expert in training bij ACSM.

LEES OOK: 9 apps die je als moeder meteen wil downloaden

Peuterheffen

Belangrijk is wel dat je ook regelmatig gewicht heft, maar hé, daar hoort ook een peuter tillen bij zeggen de onderzoekers. Daarbij gaat het erom dat je meerdere spiergroepen gebruikt (rug, borst en schouders bijvoorbeeld). Paar wassen draaien, stofzuigen en 4 keer speelgoed opruimen, dan ben je al een heel eind.

Creatief

‘Door die inspanning heb je minder kans op hartproblemen, bij intensievere training zelfs minder kans op verschillende soorten kanker én het geeft je creativiteit een boost’, volgens Jordan Metzl, ook expert bij ACSM en schrijver.

Succes op de weegschaal

Wil je het getal op de weegschaal nou echt zien zakken, dan moet je misschien wat keuzes maken in je voedingspatroon. Ook al kom je aan die workout-tijd, gebalanceerde voeding is nog altijd een vereiste om af te vallen, zegt Carlson.

Lees ook: 7 gewoonten om over te nemen uit het Aziatische dieet. En daarvoor hoef je echt niet rigoureus het roer om te gooien.