Claire Easy Peasy
Claire Easy Peasy Uncategorized 25 augustus 2014

Moe? Check eerst dit voordat je gaat eten

Als je moe bent? Dan heb je slaap nodig. Maar wat we meestal doen? Eten. Herkenbaar? Werk eerst even deze checklist af voor je naar de gevulde koeken, mueslirepen, winegums, café latte of cola light grijpt.

Vooral heel zoet of zout lijkt dé perfecte remedie tegen een gebrek aan energie of totale (kind slaapt nog steeds niet door) vermoeidheid. Niet zo gek, want te weinig slaap kan er ook echt voor zorgen dat je (o.a. door een verstoorde hormoonhuishouding) de signalen van honger en verzadiging minder helder doorkrijgt. Tel daarbij op dat we allemaal moeite hebben om gedisciplineerd te zijn als de batterij eigenlijk al teveel op is. Op korte termijn krijg je namelijk ook even een kick van een bite. Maar ja, daar moet je vaak vervolgens weer dubbel voor terugbetalen met nog meer zin in eten of een nog diepere dip.

Dus voor de volgende keer: werk eerst even deze checklist af!

1. Besef is het halve werk

Sta er, ook al is het maar 2 seconden, even bij stil of je iets gaat eten om de slaap niet te hoeven voelen. Het besef is immers het halve werk. En ook al doe je het alsnog, je gelooft in ieder geval je eigen smoes niet meer…

2. Verwar honger niet met dorst

Hoe saai ook; water is een wondermiddel, Ook in dit geval. Drink een groot glas water en wacht minimaal 5 minuten voor dat je iets in je mond stopt, vaak is een energiedip alweer opgelost en had je lijf behoefte aan hydratatie.

3. Val niet in de snelle suiker valkuil

Nog steeds niet wakker? Laat alle suikerrijke snacks & dranken (dat geldt ook voor de zoetstoffen in cola light) vooral staan. Je denkt dat je er zin in hebt en ja het zorgt voor een snelle piek maar ook voor nog een diepere dip. Neem liever een stuk (gedroogd) fruit én wat noten, rauwkost met dip of een groenten shake. Dit geeft je energie en zorgt voor een meer gelijkmatige energie afgifte wat je suikerspiegel in balans houdt. Of kijk hier eens welke voedingsmiddelen bij welke stemming horen! (link naar artikel / infographic hieronder uitgewerkt: )

4. Beweeg

Goed voor de circulatie en brengt de energie weer op gang. Je hoeft niet meteen de deur uit. Loop naar het kopieerapparaat en weer terug, maak de badkamer schoon of zet de muziek op tien in de auto, da’s vaak al genoeg.

5. Ga ervoor & geniet!

Blijft de ongezonde snackbehoefte onbedwingbaar? Ga ervoor, geniet ervan en alsjeblieft…vanavond vroeg naar bed!

Reageer op artikel:
Moe? Check eerst dit voordat je gaat eten
Sluiten