9 manieren waarop je als moeder voor jezelf kan zorgen

Voor als je niet eens tijd hebt om te douchen

Body & beauty

Je kinderloze vriendinnen liggen op zondagochtend uren op een yogamat, laten zich eens per maand goed los masseren en lezen voor het slapen gaan The Life Chaning Magic of Not Giving a Fuck – terwijl jij al blij bent als je de tijd vindt om de aangekoekte stukjes kipnugget uit de magnetron te schrapen.

We hebben het al vaker gezegd en we blijven het zeggen: tijd voor jezelf is belangrijk. Ook, of misschien wel juist, als je moeder bent. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan wanneer je niet eens vijf minuten ongestoord kan douchen. Het klinkt misschien onmogelijk, maar voor jezelf zorgen kan óók als je een drukke moeder bent.

1. Verkies slaap boven schoonmaken

Het ding met schoonmaken is dat er altijd wel iéts is om schoon te maken. Stoffige knuffels, kruimels op het aanrecht, kleertjes die niet meer passen en een plekje op zolder nodig hebben. Maar wanneer je huishoudelijke klusjes altijd verkiest boven 8 uur slaap per nacht, loop je een groter risico op depressie, obesitas en hartaandoeningen. Geef jezelf toestemming om af en toe in chaos te leven om een halfuur vroeger naar bed te kunnen.

2. Behandel jezelf als een 3-jarige en limiteer schermtijd

Schermtijd voor het slapen gaan is funest voor de nachtrust van je kinderen, maar ook voor jou. Iedere avond voor het slapen gaan nog alles bekijken wat je hebt gemist op Facebook en Instagram maakt je humeurig, nerveus en stelt je niet in de gelegenheid om te ontspannen. Verban technologie in de slaapkamer en leg die telefoon weg tijdens het eten.

3. Ontvolg moeders die je onzeker maken

Die stralende schoolpleinmoeder die advocaat is en na haar werk gewoon nog zelf slijm maakt met haar kinderen? Die vrouw in je bootcampklasje die drie maanden na de bevalling alweer een platte buik heeft? Ont-volgen. Knap je meteen van op.

4. Plan een avondje uit

Boek een oppas, charter je (schoon)moeder: stel alles in werking om een avondje weg te zijn – met of zonder je geliefde. Ga uit eten, naar de bioscoop of waar je ook maar zin in hebt, als het maar zonder kinderen is.

5. Maar: zeg ook nee tegen avondjes uit

FOMO (de angst om iets te missen) is voor sukkels. Met andere woorden: het is geen schande om wel thuis te blijven op de bank. Sla die borrel over voor quality time met het gezin zonder jezelf uitgebreid te verontschuldigen, en twijfel geen moment over je besluit.

6. Eet van je eigen bord (niet dat van je kind)

Weet je nog, die tijd waarin je risotto maakte met inktvis? Dat je uren druk was met een from scratch gemaakte pastasaus? Dat is misschien wat hoog gegrepen, maar dat betekent niet dat je de levende kliko van je kind bent en de restjes Spongebob-macaroni met ketchup op hoeft te eten. Je bent beter dan dat: kook iets fatsoenlijks voor jezelf.

7. Neem een gezichtsmasker

Want in de tussentijd kun je prima boterhammen smeren.

8. Maak een dankbaarheidslijstje

Voel je je de meest ondergewaardeerde vrouw ter wereld? Doe een stapje terug, ga zitten en schrijf alles op waar je dankbaar voor bent – hoe cheesy dat ook klinkt. Begin met de grote dingen als gezondheid en kinderen, en kijk dan naar de frivolere punten – zoals je mascara die je nooit in de steek laakt en festivalkaartjes.

9. Gebruik kaarsen in plaats van het badkamerlicht

Die spa-ervaring thuis nabootsen is lastig als de sportsokken van je partner in zicht zijn en het speelgoed van je kroost in de badkuip drijft. Trucje: het licht uit doen en kaarsen aansteken. Is meteen ontspannend en bovendien zie je zo ook de schimmel op het douchegordijn niet meer.