Kom je vaak moeilijk in slaap? Misschien lijd je aan insomnia

Inmiddels heb je jezelf al 209234 keer omgedraaid, zijn er al miljoenen schaapjes over het hekje gesprongen en heb je de welbekende ademhalingstechniek al talloze keren toegepast. Toch kom je niet in slaap, en oh wat is dit frustrerend! De wekker gaat over een paar uur en deze gedachte levert je meer plafondsessies op dan ooit. Je zult je vermoeidheid morgen wederom moeten coveren met een dikke laag concealer en flink wat koppen koffie.

Tja, iedereen heeft wel ‘s a rough night, maar dit wil niet meteen zeggen dat je kampt met slaapproblemen. Maar wanneer je een stressvolle periode doormaakt is de kans groot dat je meerdere nachten rusteloos en wanhopig naar het plafond ligt te staren. Dit slaapprobleem staat beter bekend als slapeloosheid, oftewel insomnia.

Insomnia

We spreken van insomnia wanneer iemand meerdere nachten achterelkaar slaapproblemen ondervindt. Normaal gesproken valt men gemiddeld binnen een kwartier in slaap en slapen we gemiddeld zes à negen uur per nacht. Kom je meerdere nachten op een rij moeilijk in slaap en word je meerdere keren per nacht wakker? Dan krijgt je lichaam niet voldoende tijd om de batterij op te laden. Als je verschillende nachten op een rij minder dan vijf uur slaapt creëer je een slaaptekort en uiteindelijk zelfs een slaapachterstand. Je slaapritme wordt hierdoor flink in de war geschopt en er is sprake van insomnia. In de meeste gevallen is dit slaapprobleem van korte duur, omdat slapeloosheid het gevolg is van kortdurende stress of ziekte. Als de slapeloosheid enkele weken of zelfs maanden aanhoudt duidt dit op chronische insomnia.

Mogelijke oorzaken

Insomnia is in de meeste gevallen het gevolg van bepaalde omgevingsfactoren, zoals geluids-of lichthinder of een verouderd bed. Ook psychische problemen, zoals stress, angststoornissen en depressieve gevoelens, kunnen leiden tot slaapproblemen. De meest voorkomende oorzaken van insomnia naast omgevingsfactoren en psychische problemen zijn:

  • Een verstoorde slaapcyclus (jetlag of ploegendiensten)
  • Medicatiegebruik
  • Alcohol en/of cafeïne gebruik
  • Roken
  • Ademhalingsstoornissen
  • Neurologische aandoeningen
  • Rug- en nekklachten

Symptomen van insomnia

Als je meerdere dagen na elkaar slecht slaapt raakt je biologische ritme verstoort, dit gaat gepaard met verschillende symptomen. De meest voorkomende verschijnselen van insomnia zijn:

  • Je hebt moeite om in slaap te vallen
  • Je ontwaakt regelmatig uit je slaap
  • Je hebt moeite om wéér in slaap te vallen
  • Je wordt heel vroeg wakker en kunt daarna niet meer slapen
  • Overdag voel je je extreem vermoeid en futloos
  • Je kunt je overdag amper concentreren
  • Je hebt last van hoofdpijn
  • Je bent gevoelig voor prikkels

Remedies tegen insomnia

Als je niet in slaap kunt vallen is dit natuurlijk hartstikke vervelend en frustrerend. Om te voorkomen dat je de volgende dag uitgeput wakker wordt kun je deze tips om beter in slaap te vallen eens uitproberen:

  • Laat al cafeïne en alcoholische versnaperingen 5 uur voor jouw bedtijd links liggen.
  • Steek geen sigaret op vlak voor het slapengaan.
  • Nuttig geen maaltijd voordat je in bed stapt, maar vermijd tegelijkertijd een hongergevoel.
  • Laat je lichaam wennen aan een slaaproutine – een reeks vaste activiteiten voor het slapengaan, zoals douchen, tandenpoetsen, een kop thee drinken en lezen. Op een gegeven moment herkent je brein deze handelingen als seintjes dat het bedtijd is.
  • Probeer je gedachten van je af te zetten, door een stukje te schrijven, een boek te lezen of mindfulness toe te passen.
  • Ga dagelijks rond hetzelfde tijdstip slapen en sta ook om dezelfde tijd op, zodat je een biologische klok creëert.
  • Probeer dutjes overdag te vermijden.
  • Doe ademhalingsoefeningen voor je gaat slapen.
  • Maak gebruik van natuurlijke slaapmiddelen, zoals kamillethee of lavendelgeuren of andere rustgevende kruiden.

Professionele hulp

Als de klachten lang aanhouden en je merkt dat je lichaam en geest onder je slaapgebrek lijden is het verstandig om aan de bel te trekken. Of je nu met psychologische klachten rondloopt, een stressvolle periode doormaakt of nieuwe medicatie gebruikt; jouw huisarts kan je verder helpen. Het is absoluut geen goed idee dit probleem niet aan te pakken. Je lichaam en geest hebben rust nodig om normaal te functioneren. Je arts kan je op een professionele manier adviseren en eventueel behandelen!

Lees meer over (gezond) slapen:

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Kom je vaak moeilijk in slaap? Misschien lijd je aan insomnia
Sluiten