Zo krijgt je moeilijke eter toch de juiste voedingsstoffen binnen (5 tips)

Janne Vogel 2 aug 2018 Gezondheid

Veel peuters zijn nogal selectief als het op eten aankomt. Is het iedere avond weer strijd aan tafel en krijg je dat stronkje broccoli écht niet bij je moeilijke eter naar binnen? Geen paniek, er is een oplossing voor deze fase.

De volgende strategieën zorgen ervoor dat je peuter ook tijdens deze lastige periode binnenkrijgt wat hij nodig heeft.

1. Introduceer lekkere smoothies en sapjes

Dé manier om stiekem een hoop vitaminen en waardevolle voedingsstoffen bij je kinderen naar binnen te krijgen. Als je een goed recept hebt, kun je makkelijk wat groenten en superfoods aan het drankje toevoegen zonder dat de smaak verandert. Babyspinazie is bij ons favoriet.

Groenten voegen niet alleen vitaminen en mineralen toe, maar kunnen de kleur ook aantrekkelijker maken voor je kleine. Een felgroen sapje is bijvoorbeeld hartstikke stoer! Ook wortels worden veel gebruikt voor de sapjes. Mega gezond en heerlijk oranje. Nog een bonuspuntje: smoothies kun je meenemen, dus ze zijn perfect voor onderweg.

2. Maak eten leuk

Stop de machtsstrijd aan tafel en ruil het gespannen sfeertje in voor iets leuks. Snijd het eten in een leuke vorm, en zorg voor kleurrijke schaaltjes en gezellig bestek. Doe wat je kan om het eten leuker te maken voor je peuter. Ook grapjes en liedjes doen wonderen. Als je peuter het eten leuk gaat vinden, helpt het hem om een gezonde relatie met eten te ontwikkelen.

3. Serveer snacks en dips

De meeste peuters vinden het heerlijk om kleine snackjes te dippen. Groenten met hummus, kipstukjes met een gezonde dip, volkoren soepstengeltjes met een huisgemaakt dipje. Je kunt er alle kanten mee op en maakt van het eten een feestje. Valt te proberen, toch?

Nog een tip: je peuter vindt het als toetje misschien heerlijk om gezond bananen-ijs te eten. Vries wat bananen in en gooi deze in de blender met een beetje (amandel)melk. Succes gegarandeerd! Ander bevroren fruit kun je ook prima gebruiken.

4. Maak van je peuter een topchef

Je peuter kan meer in de keuken dan je waarschijnlijk denkt. Daarnaast is hij sneller bereid zijn zelfgemaakte gerechten te proeven. Door je peuter bij het koken te betrekken en samen wat simpele gerechten klaar te maken, wil hij straks niets liever dan zijn eigen creaties opeten. Je zult versteld staan!

5. Skip (te veel) suiker

Peuters krijgen vaak te veel toegevoegde suikers binnen. Uit onderzoek blijkt dat die hoge suikerinname de voorkeuren voor bepaald voedsel bepaalt en leidt tot slechte eetgewoonten in de toekomst. Suikers zijn daarnaast niet alleen lege calorieën, ze kunnen ook het risico op gewichtstoename en ziekten verhogen.

Macronutriënten

Veel zoet voedsel en drankjes met suiker kunnen de bloedsuikerspiegel van je kleine laten stijgen en vervolgens keihard laten dalen, waardoor hij een driftbui krijgt. Door voedingsmiddelen te kiezen die je peuter blijvend energie geven, zal hij zich op zowel lange als korte termijn beter voelen. Zorg ervoor dat elke maaltijd of snack minstens een van de volgende macronutriënten bevat:

– Gezonde vetten (te vinden in onder ander noten, zaden, avocado, volle melkproducten zoals kaas en yoghurt)
– Vezels (vruchten en groenten, volkoren producten, peulvruchten, noten en zaden)
– Eiwit (vlees, zuivel en eieren, of noten, zaden, peulvruchten, chia en quinoa)

Mother.ly

Reageer op artikel:
Zo krijgt je moeilijke eter toch de juiste voedingsstoffen binnen (5 tips)
Sluiten