6 gouden tips die ervoor zorgen dat je kind geen moeilijke eter wordt

Kids

Moeilijke eter in huis? Dan zal je je vast weleens hebben afgevraagd of je hem dit hebt aangeleerd. Geen zorgen: het moeilijke eetgedrag ligt bijna nooit aan de opvoeding. Toch geldt er wel degelijk zoiets als ‘jong geleerd, oud gedaan’ en kun je de smaak van je kind een béétje naar je eigen hand zetten.

Moeders van kleintjes opgelet: met deze 6 gouden tips voorkom je dat jou kind een moeilijke eter wordt en verbreed je zijn smaak.

1. Eet gevarieerd tijdens de zwangerschap

Uit onderzoek is gebleken dat een foetus het eten dat wij tijdens de zwangerschap eten kan proeven door het vruchtwater. Eet dus veel groente en fruit tijdens de zwangerschap, wellicht komt je kind eruit als een echte groente-liefhebber. Zou toch leuk zijn.

2. Begin zo snel mogelijk met vast voedsel

Kinderen zijn het meest bereid nieuwe smaken en texturen te accepteren tussen de tijd dat ze zelf rechtop kunnen zitten en leren lopen. Grijp in deze periode dus je kans! Laat je baby kennis maken met de moeilijkste smaken: citrusvruchten en groene groenten, bijvoorbeeld. Ze kennen nog niet echt vet eten of superzoete dingen in dit stadium, waardoor ze meer open staan voor minder universeel aantrekkelijke smaken. If you know what i mean.

3. Laat hem vroeg kennis maken met heel gevarieerd eten

Baby’s zijn vaak nogal achterdochtig als het gaat om nieuw voedsel – iets met: wat de boer niet kent dat hij niet -, maar áls je kleintje iets nieuws proeft kun je het hem het best gelijk een paar keer geven. Binnen tien keer (hoe sneller achter elkaar, hoe beter) zal hij het nieuwe eten accepteren en lekker beginnen te vinden. Als je wacht tot hij loopt, lust hij het pas na 89 (!) keer, zeggen kinderartsen. Begin dus lekker vroeg!

LEES OOK: Confessions over ‘t avondeten: moeilijke eters, 3x koken en chantagepraktijken

4. Maak het leuk

Om het wat leuker en minder eng te maken kun je beginnen met mini-porties. Verwacht niet dat hij gelijk een heel bord broccoli eet, want dat gaat ‘m niet worden. Het kan wel leuk zijn om er een spelletje van te maken. Deze bijvoorbeeld: voor elk klein hapje dat je kind neemt mag hij een grote hap nemen van iets dat hij heel lekker vindt en al op zijn bord ligt. Ook al heeft hij uiteindelijk in totaal misschien één stronkje broccoli op, jij hebt gewonnen.

5. Geef ‘m niet teveel snacks

Alles smaakt beter als je écht honger hebt. Geldt ook voor de allerkleinsten, dus: geef je kind geen snack voor je hem kennis laten maken met nieuw voedsel. Hij zal meer honger hebben tijdens de maaltijd en daarom eerder bereid zijn te eten wat je hem voorschotelt. Het gaat allemaal om tactiek…

6. Blij het proberen en geef niet op

Wanneer je kind oud genoeg is om zelf te lopen ga je hem heel wat dingen moeten leren eten die hij zelf niet erg aantrekkelijk vindt, en gaat dit een stúk een minder snel dan voorheen (89 keer mensen, 89 keer). Dat betekent dus dat je je kind bijna 100 keer moet gaan ‘dwingen’ om het nieuwe eten te eten. Klinkt erg vermoeiend (is het ook) en bijna onmogelijk. Maar denk er even zo over na: stel je geeft ‘m dit eten iedere middag én avond, een maand lang. Aan het eind van de maand eet hij het. Geef dus niet op: voor je het weet heeft die vette tosti standaard wat salade on the side.

Popsugar