Moeilijke eters? 10 tips die wél werken om je kinderen groente te laten eten

Culinair

Picky eaters. Vroeg of laat gaan bijna alle kinderen door de fase waarin ze ineens weigeren hun – vaak en vooral – groente te eten. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk! Met deze tips kom je een heel eind om die fase óf voor te zijn óf te doorbreken en te zorgen voor goede groente eters!

1

Een goede start is het halve werk

Hoe vroeger je begint met het aanleren van zoveel mogelijk verschillende smaken én structuren– en dan vooral de wat meer bittere groente smaken – hoe beter. Van nature is onze smaakvoorkeur zoet. Kort gezegd, zoet is veilig. En dus is het handig om die zoete voorkeur niet ook nog continu te versterken door het geven van veel fruit, zoete drankjes, zoet beleg, liga’s, koek en snoep. Eén van de tips uit mijn boek Easy Peasy is dan ook: start bij de allerkleinsten met groente in plaats van fruithapjes.

2

Neem de tijd voor nieuwe smaken

Veel kinderen eten iets nieuws de eerste keer niet op. Dat heeft niets te maken met het niet ‘willen proeven’ of ‘dwars doen’. Het heeft vaak te maken met: ‘dit ken ik niet, wat is dit, kan ik dit wel eten?’. Eten ze de eerste keer die groene asperge of rode biet niet op? Geen zorgen. Blijf het gewoon maken en aanbieden. Je zult zien na het een paar keer gezien te hebben, komt het durven en willen proeven dichterbij. Oh en voor de allerkleinsten (baby’s) geldt sowieso: minimaal acht keer iets proeven voordat ze de smaak kennen en gaan waarderen.

3

Een bord met vakjes might do the trick

Veel kinderen vinden een eenpansmaaltijd (denk pasta, stamppot, maaltijdsalade) helemaal niets. Ze zien niet wat ze eten en alle smaken zitten door elkaar. Vooral peuters en kleuters hebben daar een handje van. Zo’n handig vakjesbord is dan vaak de oplossing. Vul gewoon twee vakjes met verschillende groenten en je zult zien: er gaat een hoop meer naar binnen.

4

Varieer in structuur en bereidingswijze

Worden gekookte wortels geweigerd? Probeer ze eens rauw. Broccoli geen succes? Misschien met kaas erover uit de oven wel. Gewokte courgette een no go? Wie weet gaat de soep er wel in. Kortom: structuur is vaak nog veel belangrijker voor kinderen dan smaak! Zo eten mijn jongens áltijd alle groente heel kort gekookt en knapperig. Dit vinden zij tien keer beter dan als het verwerkt is in een gerecht.

5

Serveer altijd iets wat ze sowieso lusten

‘Ik wil niet eten’, ‘ik heb geen honger’, ‘ik lust helemaal geen…’. Pfff. Heb je net een half uur staan koken, is dat het eerste wat je hoort voordat de borden überhaupt op tafel staan. De truc? Serveer sowieso altijd iets bij de maaltijd wat ze hoe dan ook lekker vinden. Vaak gaat het om die eerste hap. Is die eenmaal naar binnen dan volgen er nog wel wat meer happen. Helemaal wanneer het lukt om het gesprek helemaal niet over het eten te laten gaan. Voor je het weet zit ook alle spinazie erin.

6

Zien eten, doet eten

De eerste vraag die wij altijd stellen wanneer ouders bij ons komen voor advies is: ‘Wie van jullie haalt ook alle stukjes paprika uit de saus?’. Het klinkt cliché maar het is wel echt zo: geef het goede voorbeeld! En gruwel jij bijvoorbeeld van havermout of ei? Dan wil het nog niet zeggen dat je kind dat ook doet. Ga in ieder geval de avondmaaltijd niet teveel aanpassen naar de wensen van je kinderen. Voordat je het weet zit het hele gezin standaard aan de witte pasta met tomatensaus.

7

Van NEE naar JA

Soms helpt het om een duidelijke grens te trekken en consequent te zijn. Nee is nee. En de pot schaft dit. Maar vaak zorgt dit juist bij eten ook voor een strijd die je liever niet wilt. Het helpt dan om de focus vooral op ‘Ja’ de houden. Bijvoorbeeld in plaats van ‘nee, je mag dat niet laten liggen, je moet het gewoon opeten’ naar ‘ja, je mag die groenten laten liggen maar dan wil ik wel dat je dit en dat eet’ of ‘ja, nog twee hapjes en dan mag je de rest laten liggen’. Sommigen ouders lossen het op door als regel te hebben: ‘als je het echt niet lekker vindt mag je het laten liggen, maar dan ruilen we de …(broccoli, spinazie, courgette, rode biet, witlof) wel in voor een afgesproken standaard rauwkost die ze wél zonder probleem eten (worteltjes, komkommer, tomaatjes, paprika). Niet ideaal, maar voor sommigen fasen wel fijn als er toch nog iets ‘groens’ naar binnen gaat.

8

Van MOETEN naar WILLEN

Strijd om eten (als je je bord niet leeg eet krijg je ook geen…) en het moeten leegeten van het bordje is niet zo’n goed idee. Het creëert vaak alleen nog maar meer aversie voor bepaalde producten en het zorgt er ook niet voor dat je kinderen graag nieuwe dingen willen proberen. Probeer er niet een te big deal van te maken. Houd de emoties neutraal. Uiteindelijk zou het mooi zijn als ze niet alleen gaan eten omdat het moet.

9

Check die tussendoortjes

‘Ze hebben gewoon geen honger’, ‘ze lusten het simpelweg niet’ of ‘ik krijg er NIETS in’. Tel voor de grap eens op wat ze allemaal op een dag aan kleine tussendoortjes naar binnen werken. Een ligaatje hier, een koekje daar, nog een stukje worst bij de slager, een pakje drinken, appel. Niet echt gek wanneer er wat weinig ruimte overblijft in die kleine buikjes. Probeer het bij één tussendoortje te houden, het liefst op een vast tijdstip en ga er even voor zitten!

10

Het komt goed

En soms vinden ze iets gewoon écht niet lekker. En dat mag. En soms is iets ook gewoon een fase en komt er echt wel weer een moment waarop ze beter gaan eten. Laat het gaan zonder dat je je er achter verschuilt en helemaal niet meer je best gaat doen om te proberen iets gezonds voor te schotelen.

Welke tips ga jij sowieso gebruiken? Reageer op onze Facebook!

Dit waren tips van ons, maar wat zijn eigenlijk de eetregels van de dreumes zelf? Hier staan ze op een rijtje >

bluebelle.nl: online platform voor food inspiratie en informatie om je eetpatroon stap-voor-stap gezond(er) te krijgen. Thuishaven van EASY PEASY o.a. bekend van de must-have kookboeken Easy Peasy & Easy Peasy Family.

Meer leuke content? Like ons op Facebook