Moeite met wakker worden? Deze tips helpen je om vroeg op te staan

Heb je elke morgen weer moeite opstaan als de wekker gaat? Druk je tien keer op de snooze knop voordat je eindelijk genoeg krachten hebt verzameld om om te staan? Dan kun jij deze tips wel gebruiken, want die gaan je helpen om zonder moeite vroeg op te staan.

De ene persoon heeft er geen problemen mee, de ander des te meer. Maar vroeg opstaan is hoe dan ook wel iets dat je jezelf aan kunt leren. Dus kun jij wel wat hulp gebruiken in de ochtend? Lees dan deze tips.

Vroeg opstaan

Het vergt de nodige inzet en volharding. Maar uiteindelijk zul je vanzelf merken dat het wakker worden en uit bed komen iedere morgen gemakkelijker gaat.

1. Start met een slaapschema

Iedere dag op dezelfde tijd gaan slapen en op dezelfde tijd opstaan zal je lichaam aan dit ritme laten wennen. Hou je aan dit slaapritme, ook op de dagen dat je vrij bent. Zo zul je zelfs zonder wekker uitgerust wakker worden.

2. Verbeter je avondritueel

Uren swipen op je telefoon voordat je naar bed gaat, of hangen voor de televisie met een glaasje wijn. Er zijn veel dingen die je beter kunt laten als je een betere nachtrust wilt krijgen. Beperk vooral je schermtijd en vermijd het drinken van alcohol en cafeïnehoudendedrankjes.

3. Verplaats je wekker

Simpel en effectief. Leg je wekker niet direct naast je bed maar wat verder weg. Op die manier moet je uit bed stappen om de wekker uit te zetten. Een oud trucje maar het werkt nog steeds, als je eenmaal gewend bent aan je nieuwe ochtendtijd kun je de wekker weer dichterbij zetten,

4. Geniet van het daglicht

Zorg dat je overdag voldoende daglicht opvangt. Ga naar buiten voor een wandeling bijvoorbeeld. Het daglicht helpt je biologische klok op gang zodat je ‘s avonds makkelijker in slaap valt en ‘s ochtends makkelijker opstaat.

5. Leef gezond

Gezond eten en regelmatig sporten helpt voor een betere nachtrust. En wie beter slaapt kan ook gemakkelijker opstaan in de ochtend.

Lees ook:

Slaapt je baby slecht? De ‘Pick Up, Put Down’ slaapmethode is de oplossing

 

Healthline

Reageer op artikel:
Moeite met wakker worden? Deze tips helpen je om vroeg op te staan
Sluiten